SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Development of individualized education plans and educational support plans - OCRS18UC15
Title: Tvorba individuálně vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.06.2019)
The main topic is the history of creating individual educational plans and educational support plans for pupils, students and persons with special educational needs and for pupils, students extraordinarily gifted - a methodology of creating individual educational plans and educational support plans, legislation and SEC’s and EPCC’s role in creating IEP.
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Kaprálek,K. Bělecký,Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha: Portál 2004.

Michalík, J, Baslerová, P., Felcmanová, L. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

Jucovičová D. a kol. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: D + H 2010.

Mertin,M. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál 1995.

Biehler,R.F.,Snowman,J.: Psychology Applied to Teaching Houghton Morfin. Boston, 1990

Wiederholt,J.L.,Hammill,D.D.,Brown,V.L.: The Resource Teacher. Quide to Efeective Practices. Allyn and Bacon, 1983.

Zelinková, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál 2011.

Curriculum: Rámcový vzdělávací program pro základní školu (upravené výstupy pro žáky s lehkým mentálním postižením). Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální.

Acts: Zákony a vyhlášky MŠMT ČR.

Requirements to the exam -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

To the classify credit is neccessary to submit an elaborated individual educational plan or educational support plan for a child, pupil or student with special educational needs.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

Předmět obsahuje základní orientaci v problematice tvorby individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory pro žáky, studenty i osoby se speciálně vzdělávacími potřebami a pro žáky, studenty mimořádně nadané. Důraz je kladen na schopnosti a dovednosti posluchačů vytvářet individuální vzdělávací programy a plány pedagogické podpory. Předmět zahrnuje výuku následujících témat: Historie tvorby individuálních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů.  Legislativní předpisy. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika. Podíl SPC a PPP na tvorbě IVP. Metodika tvorby IVP. Metodika tvorba plánů pedagogické podpory na školách a školských pedagogických zařízeních. Výuka předmětu bude zaměřena na všechny kategorie osob se speciálními vzdělávacími potřebami. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html