SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education Propedeutics - OCRS18UC05
Title: Propedeutika speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.06.2019)
The course presents on the level of contemporary knowledge of the history and current direction of concepts of support for people with disabilities and special educational needs. It focuses on the following areas: Constitution and development of special education as a discipline with its interdisciplinary ties. A person with a disability and special needs with an emphasis on traditional and newly assigned special education target groups. Socialization from a historical perspective. Integration and inclusion as a process. Legal consciousness and a person with a disadvantage with an emphasis on the development of standards related to upbringing, education and social care. Discrimination and anti-discrimination. UN Convention on the Rights of People with Disabilities. Non-governmental non-profit organizations as a way to humanize and diversify services for people with disabilities. Palliative care and development of hospice facilities in the Czech Republic.
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol.: Speciální pedagogika 1.vyd. Olomouc: UP v Olomouci 2003.

Vítková, M. a kol. : Integrativní speciální pedagogika. 1.vyd. Brno: Paido 1998.

Mužáková, Monika: Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti s rodiči a jejich dětmi s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova – Pedf 2016.

Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada 2016.

Titzl, B.: Postižený člověk ve společnosti 1.vyd. Praha: UK – PedF 1998.

Titzl, B.: To byl český učitel 1.vyd. Praha: Společnost F. Bakule 1998.

Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)

Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami (zejména Čáda, Mauer, Zeman, Sovák), vývojové etapy české speciální pedagogiky. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny v oblasti speciální pedagogiky. Speciálně pedagogické principy a metody. Integrace a inkluze jako proces.Cílové skupiny speciální pedagogiky a socializace těchto skupin. Činitelé působící ve výchově a vzdělávání znevýhodněných osob. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným osobám a skupinám. Přístupy uplatňované v podpoře znevýhodněných osob – a to z hlediska medicínského, právního a pedagogického. Vývoj institucionálního zabezpečení péče o znevýhodněné jedince.

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Reflection of selected articles from the journal Special Education, the work with literature.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html