SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational and social psychology - OCRS18UC04
Title: Psychologie pedagogická a sociální
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.06.2019)
The aim of the course is to acquire basic knowledge and techniques of pedagogical and social psychology. Systematic aid to students in order to develop more comprehensive explanatory schemes that will enable them to increase the comprehensibility of educational reality.
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Čáp, J. Mareš, J: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.

Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004.

Fontána, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.

Helus, Z.: Sociální psychologie. Praha, Portál 1998.

Hrabal, V.: Diagnostika. Praha, PedF.UK 2002.

Piaget, J.: Psychologie inteligence. Praha, SPN 1970.

Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha, Portál 2002.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (28.05.2019)

Pomáhající profese (učitelská profese) - pojetí, nároky, rizika. Učení a poznávání – vztah k poznávání, učební a poznávací styly, efektivní strategie učení. Motivace – motivování žáků ve škole, nuda a strach ve škole. Hodnocení ve škole – orientující a rozvíjející formy hodnocení (rizika a možnosti), školní úspěšnost. Autodiagnostika učitele. Socializace ve škole a rodině, rodinná výchova (specifičnost socializačního vlivu školy a rodiny), interakce učitel – rodič. Struktura a dynamika sociální skupiny, školní třída (sociální normy, status, role atd.). Sociální percepce a komunikace – percepčně postojová orientace učitele. Interakce učitel – žák (atribuční procesy).

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

- written test, can be repeated twice

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html