SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Selected educational problems - OCRP17VZ31
Title: Vybrané výchovné problémy
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (26.10.2020)
The course introduces the issues of selected educational problems in schools to students. The course describes specific behavioral problems, disciplinary offenses and their various manifestations. The course analyzes the causes that contribute to their formation and development. The course offers approaches, means and methods how to prevent from these phenomena in schools or subsequently sort out.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (26.10.2020)

The primary purpose of the course is for students to get relevant information about lack of discipline in schools today and to orient in the literature related to this issue. The secondary purpose is for students to be able to solve specific types of undisciplined, troubled, uncooperative, and disruptive behavior of children and youth in schools

Literature -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (26.10.2020)

BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3.

BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.

BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Aktualizované a doplněné vydání. Praha : Ttriton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0.   

BENDL, S.; HANUŠOVÁ, J.; LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016, 108 s. ISBN 978-80-7387-703-3.

BŮŽEK, A.; MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání. Olomouc : UP, 2000. ISBN 80-244-0054-5.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6.

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-555-8. 

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.

LAZAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Praha : Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4.

ONDRÁČEK, F. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo... Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.

PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (26.10.2020)

 

Požadavky k zápočtu:

  • vypracování zadaných úkolů  v Moodle, anylýza konkrétního školního řádu.

 

  • prostudovaná odborná literatura (1 kniha ze seznamu studijní literatury).

 

Syllabus -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (26.10.2020)

•contemporary and social interdependence of educational issues,
•educational issues in contemporary school,
•causes of pupils problem behaviour,
•methods of examining the causes of pupils' problem behaviour,
•prevention and solution of pupils' problem behaviour.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html