SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current Issues in Health Promotion - OCRP17VZ27
Title: Aktuální otázky podpory zdraví
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Alena Thorovská
Annotation -
Last update: PhDr. Alena Thorovská (30.10.2020)
The course creates a space for discussion about possible solutions to current problems of support and health protection. Its aim is to show how to practically use the acquired didactic skills in creating programs for children and youth in community projects, programs for the prevention of social pathological phenomena, etc. Methodological recommendations are provided for using current information on the health of the population to develop citizens' health literacy. The course also provides an opportunity to get acquainted in detail with the search for grant offers (within the municipality, city, state and at the European level), with the possibilities of each individual to achieve these financial resources and the practical form of creating a grant proposal on a given topic.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Alena Thorovská (30.10.2020)
The aim of the course is to acquaint students with current issues of health promotion and provide them with practical skills to create health promotion programs.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.10.2020)

Boudová, Jaroslava a kol. (2015). Program Škola podporující zdraví. Praha: Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze v NLN s.r.o., Nakladatelství Lidové noviny.

Komárek, Lumír a kol. Ochrana a podpora zdraví. 1. vyd. Praha: Nadace CINDI ve spolupráci s 3. lékařskou fakultou UK Praha, 2011. 99 s. ISBN 978-80-260-1159-0.

Lipšová, V. a kol. (2016). Kritéria kvality podpory zdraví na pracovišti. Praha: Státní zdravotní ústav.

Řehulka, Evžen, ed. (2010). Škola a zdraví pro 21. století, 2010: výchova ke zdraví: mezinárodní zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita.

Další aktuální studijní literatura bude pro daný akademický rok upřesněna, počítá se s především s využitím periodické literatury.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.10.2020)

Seminární úkol a jeho obhajoba.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D. (23.10.2020)

1. Programy Škola podporující zdraví, Zdravé město, Zdravý podnik.

2. Vedení výuky s využitím tzv. kooperativních forem jakožto perspektivního modelu vyučování.

3. Výchova ke zdraví v propojení s výstupy mediální a informační výchovy.

4. Metodika tvorby a podávání grantů na úrovni školy, občanského sdružení, sociálního zařízení apod.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html