SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Education towards Healthn II - OCRP17VZ23
Title: Didaktika výchovy ke zdraví II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)
The course provides opportunities to apply didactic skills in practice by means of creating programs focused on health promotion at basic and high schools. It brings ideas how to integrate the field of "Human and Health" into thematic plans of high schools. Future teachers compare the strategy of education towards health at basic and high schools, they reflect their experience at gymnasiums and specialized high schools. The course leads to an overall detailed project focused on health topics at high schools. The course includes the conception of programs protecting population in immergency at high schools.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)

The aim of the course is to provide opportunities to apply didactic skills in practice by means of creating programs focused on health promotion and prevention of social-pathological phenomena among children and young people at basic and high schools.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

 

MARÁDOVÁ,E. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2020) Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí. Praha,Pedf UK 

 

VALIŠOVÁ,A. KOVAŘÍKOVÁ,M. (2021) Obecná didkatika v příkladech a cvičeních. Praha, Grada

 

BELZ, H. & SIEGRIST, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.

 

KALHOUST, Z.& OBST, O. (2012). Školní didaktika. Praha: Portál.

 

KOLÁŘ, Z. & VALIŠOVÁ, A. (2009). Analýza vyučování. Praha, Grada.

 

MAŇÁK, J.& ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.

 

MARÁDOVÁ, E. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

 

PASCH, M. a kol. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

 

PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

STRNADOVÁ,A (2011) Tvorba a metodika projektů k podpoře zdraví .ostrava,pedf 

ŘEHULKA,E,ET AL. (2011) Výchova ke zdraví: podněty ke vzdělávacím oblastem : škola a zdraví pro 21. století, Brno, MU

 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (14.09.2021)

 

 

Koncepce výchovy ke zdraví v kurikulu gymnaziálního a středoškolského vzdělávání. (transformace očekávaných výstupů a učiva do školních programů vyššího sekundárního vzdělávání. Porovnání strategie podpory zdraví se základní školou. Příklady integrace učiva v tematických plánech předmětů cílených do oblasti výchovy ke zdraví). Metodika tvorby školních programů podpory zdraví a bezpečí.

Učebnice Výchovy ke zdraví. Příklady dostupných učebnic, Didaktická analýza  učebnic, požadavky na učebnice VkZ. Přehled dostupných didaktických materiálů podle tematických oblastí výchovy ke zdraví a bezpečí.

Hodnocení žáků ve výchově ke zdraví a bezpečí. 

Etické aspekty ve výchově ke zdraví. Etická výchova a další doplňující vzdělávací obory  ve vztahu k VkZ. Význam etické výchovy v systému vzdělávání.

Reflexe oborové pedagogické praxe na středních školách.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (26.09.2021)

Ústní zkouška v rozsahu didaktiky I a didaktiky II.

Vypracování dílčích úkolů do oborového portfolia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html