SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Education towards Healthn I - OCRP17VZ10
Title: Didaktika výchovy ke zdraví I
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)
The concept of the subject is based on the knowledge of the didactics of health and safety education with the use of knowledge of transdisciplinary, interdisciplinary didactics. The course focuses on methodological issues of didactics of health and safety education with emphasis on the didactic transformation of the school curriculum into educational reality. Contributes to the development of didactic thinking of teacher students in order to fulfill the expected outcomes of the educational area Man and Health in school practice. Emphasizes the systemic understanding of teaching, explains the application and integration concept of health education.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)

The aim of the course is to provide future teachers with deeper theoretical basis of specialized didactics with focus on educational needs in the field of health promotion and on realization of educational aims in Education towards health in primary and secondary schools.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)

KOVAŘÍKOVÁ, M.; MARÁDOVÁ,E. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí.Praha: Pedf UK 2020 ISBN978-80-7603-142-5  

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8

MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5

MAREŠ, J.; SLAVÍK, J.; SVATOŠ, T.; ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1937-9

PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : MŠMT, 2009.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. 190 s. ISBN 80-7178-262-9

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)

Test ověřující znalost  vyučovaného oboru v rozsahu stanoveném RVP ZV. 

Vypracování dílčích úkolů  do oborového portfolia .

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D. (30.10.2020)

Předmět,cíle a úkoly didaktiky výchovy ke zdraví a bezpečí.

Výchova ke zdraví a bezpečí jako součást vzdělávání.

Didaktické aspekty implementace výchovy ke zdraví a bezpečí.

Didaktická transformace školního kurikula do edukační reality. 

Plánování výuky.

Edukční cíle ve výchově ke zdraví a bezpečí.

Motivace ve výchově ke zdraví a bezpečí.

Výukové metody a organizační formy ve výchově ke zdraví a bezpečí.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html