SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Literary Education - OCRN17UC38
Title: Didaktika literární výchovy I
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ondřej Hausenblas
Annotation - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)
Kurs OK0404303 pro KM/ZS 3 se zaměří se na konstruktivistické pojetí LV a na možnosti rozvoje čtenářství skrze práci s textem ve 3.-5. tř. K zápočtu je nutná aktivní účast ve všech setkáních, prostudování předepsané odborné četby a osobní záznamy z ní ve stanoveném formátu, příprava vlastní učební jednotky LV s textem, a to podle postupu plánování pozpátku a podle principů LV, které byly v tomto kursu vyučovány. Přípravu student ověří ve vlastní výuce ve třídě (své nebo „vypůjčené“) a doplní ji ukázkami výstupů žáků z výuky i důkladnou učitelskou sebereflexí zaměřenou k následnému zlepšování učitelovy práce v LV.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Ondřej Hausenblas (28.10.2019)

* Četba:
vybrané kapitoly z odborných publikací a profesních webů

Jaroslav Vala. VYBRANÉ KAPITOLY Z DIDAKTIKY LITERÁRNÍ VÝCHOVY.
http://kcjl.upol.cz/kombcj/studijni_opory/vybrane_kapitoly_didaktika_literatury.pdf


Kol.:  sb. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti
https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

Hausenblas Ondřej, Aktivity před setkáním s básní a při četbě, Kritické listy rok 2004, č. 16

 

Nabídka k povinnému výběru dvou z příruček:

 

Starší, ale taky užitečná je příručka „Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka“ na webu České školní inspekce

http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html

 

Časopis Kritická gramotnost (články k čtení na 1. stupni ZŠ). http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost

 

Z roku 2015 je moje brožura Ondřej Hausenblas: Čeština doopravdy. ISBN: 978-80-260-8165-4

 

Doporučené četby částí příruček:

    Mocná, D, Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha 2005, Paseka – pasáže o pohádce, bajce, pověsti, báji, mýtu, fantazy

    Peterka, Josef, Teorie literatury pro učitele, Praha, UK PedF 2006 - pasáže "Ve škole" + hesla o verši, rýmu, rytmu, sloce, autoru a vypravěči

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Volně doporučuji příručky a články v časopisech:

 

 

Příručka "Gramotnosti ve vzdělávání", VÚP Praha 2010. Dostupné z WWW:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf

 

Košťálová, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas, Kritické listy 6, http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas

 

Hausenblas, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. KL 24

 

 

 

 

Zcela doplňková četba:

 

Články a kapitoly:

 

Košťálová, H.: Učíme se navzájem (KL 24)

Šlapal, M.: Dílna čtení v praxi (KL 27)

Tomková, A. – Košťálová, H.: Čtení v Otevřené škole, čtení v projektech (KL 27)

L´Allierová, S. K. – Elishová-Piperová, L.: Metody, které podporují zaujetí četbou (KL 31)

Košťálová, H.: Porozumění naučnému textu (KL 33)

Antonínová, Hegerová, H.: Čtenářské dovednosti a řízené čtení (KL 34)

Košťálová, H.: Neviditelné čtenářství (KL 36)

Šafránková, K.: Jak modelovat čtenářské strategie (KL 36)

Šafránková, K.: Čteme s nečtenáři (KL 38)

Šafránková, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. KL 24

a celé KL č. 24

 

Šlapal, M.: Dílna čtení jen na rozečtení? (KL 39)

Šlapal, M.: Čteme společně – projekt 1. A 9. třídy na podporu čtenářství (KL 40)

 

Kdo chce pochopit, co vlastně opravdu je hodnocení, má číst:

Košťálová, H., Straková, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, o. s., 2008. ISBN 978-80-254-2417-9

(viz příloha e-mailu)

 

Pro potěšení:

Pennac, Daniel: Jako román, Praha, Mladá fronta 2004

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Sylabus:

Pojem a složky čtenářské gramotnosti ve vztahu k praxi učitele LV

Výběr a pochopení textu k práci v hodině

Plánování pozpátku

Konzultace nad vývojem přípravy

Course completion requirements - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (11.11.2018)

Zápočet má 3 pokusy.

Zkouška bude ověřovat znalost a porozumění principům a souvislostem výuky LV v pojetí tohoto kursu, znalost a uspořádané, nechaotické pochopení zásadních pojmů LV a čtenářství v soudobém pojetí. Vyžaduje se schopnost zobecňování a aplikace pro práci s dětmi. Nepostačuje vyprávění o vlastní praxi ani reprodukce zastaralých zásad. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html