SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Non-linguistics Disciplines - OCRG15NJ26
Title: Didaktika nelingvistických disciplín
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:7/7, C [HT]
Capacity: unknown / 12 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)
The course deals with an introduction to the teaching of non-linguistic disciplines - the reality of German-speaking countries and German-written literature. They will acquire basic methodological procedures suitable for conveying and consolidating knowledge from the field of reality and linguistic reality and literature so that they can implement in practice the requirement of forming socio-cultural and intercultural competence. The content of the course includes topics: The concept of reality and different approaches to the concept of this field. History of realities in foreign language teaching. The role of reality in the current teaching of foreign languages - eg the issue of stereotypes and prejudices. Analysis of textbook sets from the point of view of realities - sets of criteria. Formation of sociocultural and intercultural competence through activity-oriented teaching. The concept of literature in VCJ and different approaches to the use of literature. Intercultural approach - literature as a representative of the culture of the country/countries of the target (i.e. taught) language with special attention to the connection between literature in VCJ and reality. Literary approach: theory of literature and "literary history" in foreign language teaching. Literature as a phenomenon initiating linguistic communication. Methodological issues: Issues of the canon of texts - various sources of literary texts suitable for use in VCJ. Working with a literary text: "classical text analysis" versus the activity-oriented character of working with a text; working with a literary text in classic teaching units versus literary projects; literary education and drama pedagogy. Specific features of work with lyric, epic and drama. Working with film. Use of the Internet when working with literature.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

Cílem kurzu je podtrhnout souvislosti mezi lingvolingvodidaktikou a didaktikou reálií a literatury. Cílem je přiblížit studentům základní přístupy ke zprostředkování reálií a cizojazyčné literatury.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

Didaktika reálií

BIECHELE, M., PADRÓS, A. Didaktik der Landeskunde. Fernstudieneinheit 31. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 2003. ISBN 3-468-49643-5.

BISCHOF, M., KESSLING, V., KRECHEL, R. et al. Landeskunde und Literaturdidaktik. Fernstudieneinheit 3. München: Goethe Institut, Langenscheidt, 1999. ISBN 3-468-49677-X.

MACAIRE, D., HOSCH, W. Bilder in der Landeskunde. Fernstudieneinheit 11. München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49660-5.

HANSEN, M., ZUBER, B. Zwischen den Kulturen. Strategien für den Unterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 1996. ISBN 3-468-49474-2.

ERDMENGER, M. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1996. ISBN 3-19-006623-X.

NEČASOVÁ, P. Úloha reálií ve výuce cizím jazykům. In: Cizí jazyky, 2003-2004, roč. 47, č. 3., s 88–90. ISSN 1210-0811.

 

Didaktika reálií a didaktika literatury

WIEIERLACHER, A., BOGNER, A. Handbuch interkultureller Germanistik. Stuttgart: Verlag J. B. Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1.

 

Didaktika literatury

Materiály z webových stránek Tamary Bučkové

ABRAHAM, U; KEPSER M. Literturdidaktik Deutsch. 3., neu bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978-3-503-09883-5.BOGDAL, K. H., KORTE, H. (Hrsg.) Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 2002. ISBN 3-19-001430-2.

BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978-80-7041-311-1.

BOGDAL, Klaus-Michael; KORTE, Hermann. Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, GmbH & Co. KG, 2002. ISBN 3-423-30798-6.

KOLEČÁNI LENČOVÁ, Ivica; KOVÁČOVÁ, Michaela; TOMÁŠKOVÁ, Simona. Neue Wege im DaF-Unterricht. Bildende Kunst – Spielfilm – digitale Medien. Nümbrecht: Kirsch Verlag, 2018. ISBN 978-3-943906-44-8.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

- znalost povinné literatury

- didaktický projekt z oblasti reálií

- skica didaktické adaptace literárního textu (podle vlastního výběru) ve výuce němčiny jako cizího jazyka.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (13.09.2023)

Didaktika reálií

Pojem reálie a různé přístupy k pojetí tohoto oboru.

Historie reálií v cizojazyčném vyučování.

Role reálií v současné výuce cizím jazykům - např. problematika stereotypů a předsudků.

Analýza učebnicových souborů z hlediska reálií - soubory kritérií.

Formování sociokulturní a interkulturní kompetence prostřednictvím činnostně orientovaného vyučování.

Didaktika literatury

Pojem literatura ve VCJ a různé přístupy k využití literatury.

Interkulturní přístup - literatura jako reprezentant kultury země/zemí cílového (tj. vyučovaného) jazyka se zvláštním zřetelem k sepětí literatury ve VCJ a reálií.

Literárněvědný přístup: teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.

Literatura jako fenomén iniciující jazykovou komunikaci.

Metodické otázky: Problematika kánonu textů - různé zdroje literárních textů vhodných pro využití v VCJ.

Práce s literárním textem: "klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem; práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty; literární výchova a dramapedagogika.

Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.

Práce s filmem.

Využití internetu při práci s literaturou.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html