SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology I - OCRG15NJ14
Title: Lingvodidaktika NJ I
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:7/7, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Guarantor: PaedDr. Dagmar Švermová
Annotation -
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2022)
The aim of the subject is to develop the knowledge base of branch didactics, i.e. knowledge of the system of basic didactic knowledge and the skill of orientation in the complex issue of the content and process of teaching and learning. Based on the knowledge of the areas of goal setting, communication competence and planning, within this subject, students will become familiar with the basic principles of acquiring language resources, both on a theoretical and a practical level. In the seminars, there is a reflection of the students' previous knowledge and experience from practice, supported by other inputs, such as examples of video recordings (including from the students' practice), and their reflection supports the development of students' ability to see specific aspects of teaching, problem situations, but also to ask questions and critically analyze and evaluate experiences own and foreign. The content of the course consists of the following topics: Lingvodidaktics - definitions and goals, key questions. Methods in a broader sense. Didactic principles. Receptive speaking skills – reading and listening comprehension. Productive speaking skills – oral and written. Language resources (their concept and function in contemporary language teaching) - vocabulary, grammar, phonetics, graphics (new spelling standard) - language resources and their concept and function in contemporary language teaching. Typology of exercises.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2022)

Videobeispielen. 3. unveränderte Aufl. Band 1, 2. Hohengehren: Schneider Verlag, 2001. ISBN 3-87116-796-7, 3-87116-797-5.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

CHODĚRA, R. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: ACADEMIA, 2006. ISBN 80-200-1213-3.

JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků. Brno: Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-210-4433-3.

KOEPPEL, R. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 2. Überarb. Aufl. Hohengehren: Schneider Verlag, 2013. ISBN 978-3-8340-1185-5.

RÖSLER, D. Deutsch als Fremdsprache: Eine Einführung. Stuttgart: J.B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476-02300-1.

BARKOWSKI, H., KRUMM, H.J. (Hg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Tübingen: Francke (UTB), 2010. ISBN  978-3-8252-8422-0.

KRUMM, H.J., FANDRYCH, Chr., HUFEISEN, B., RIEMER, C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: Ein Internationales Handbuch.  Berlin, New York: de Gruyter, 2010. ISBN 978-3-1102-4024-5.

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Časopis Cizí jazyky (rubrika recenze, didaktika/ metodika), časopis Auskunftsgeber

Pedagogické dokumenty pro příslušné typy a stupně škol, učebnice NJ

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2022)

Témata:

Lingvodidaktika – definice a cíle, klíčové otázky.

Metody v širším smyslu.

Didaktické principy.

Receptivní řečové dovednosti – čtení a poslech s porozuměním.

Produktivní řečové dovednosti – ústní a písemný projev.

Jazykové prostředky (jejich pojetí a funkce v současné lingvodidaktice) - slovní zásoba, mluvnice, fonetika, grafika (nová pravopisná norma) – jazykové prostředky a jejich pojetí a funkce v současné lingvodidaktice.

Typologie cvičení.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (14.09.2022)

a

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html