SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of History - OCDU19DV18
Title: Oborová didaktika dějepisu
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (0)
summer:unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PaedDr. František Parkan
Incompatibility : OCDU19DV15, OCDU19DV16, OCDU19DV17, OCDU19DV19, OCDU19DV20, OCDU19DV21, OCDU19DV22, OCDU19DV23, OCDU19DV24, OCDU19DV25
Is incompatible with: OCDU19DV16, OCDU19DV17, OCDU19DV19
Is pre-requisite for: OCDU19DV27
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)
The aim of the course is to provide participants with basic knowledge and skills in the field of didactics in accordance with the performance of their profession.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Julínek, S. a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno, 2004.

Labischová, L. a B. Gracová. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008;

Parkan, F. a R. Ferstl. Environmentální výchova ve výuce histori: Metodika pro střední školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2007. + CD

Parkan, F. a R. Ferstl. Environmentální výchova ve výuce dějepisu: Metodika pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2007. + CD

Parkan, F. a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví: Metodická příručka. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2008.

Parkan, F. Didaktika dějepisu. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2014.

V elektronické verzi z roku 2013 na:vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/03parkan.Kn.bl.TISK.pdf

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Obsahové vymezení:

­Obsahem kurzu je seznámení účastníků vzdělávání s didaktikou dějepisu jako mezioborovou disciplínou. Posluchači se seznámí a s vývojem výuky dějepisu a didaktiky na základních a středních školách, s  vývojem vzdělávání učitelů dějepisu a s vlivem jednotlivých historiografických směrů na tvorbu učebnic a výuku dějepisu.

­V další fázi výuky se účastníci vzdělávání seznamují s problematikou profesionalizace přípravy učitele dějepisu a s dějepisem jako vyučovacím předmětem a jeho funkčním zastoupení v učebních plánech základních a středních škol a pojetím dějepisu. Vlastním obsahem je vztah mezi historickými vědními disciplínami a didaktikou dějepisu, spočívající ve vytváření komplexní didaktické analýzy. Dalším obsahem je otázka významu, cíle, úkolů a obsahu předmětu. V praktické části výuky studenti vypracují návrh didaktické přípravy tematických celků zařazených do výuky dějepisu na základních a středních školách. V této fázi uplatní znalosti a dovednosti z historiografie, regionalistiky, historické geografie a kartografie a PHV, které získali v jejich odborném studiu a během exkurze ve vybrané paměťové instituci. Tyto znalosti využijí při vytváření programu mimotřídní výuky.

­Součástí výuky je seznámení studentů s úvodem do teorie pedagogického výzkumu a metodikou dějepisu. Vlastním obsahem je pedagogický experiment jako základní metoda pedagogického výzkumu, tvorba a práce s didaktickým testem, s didaktickými pomůckami, zásady didaktického hodnocení učebnic, didaktická analýza jako metoda didaktiky dějepisu, plánování učiva a specifika dějepisného vyučování, vyučovací formy, metody a prostředky a mezipředmětové vztahy. Zpětnou vazbu získávají během vlastní výuky dějepisu na školách.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Zkouška:

Posluchači předloží návrh tématu závěrečné práce, která musí kromě historické problematiky obsahovat její metodické využití. Základní výstupy práce prezentují během výuky a na konzultacích, které si podle potřeby domluví s vyučujícím.

Témata:

­          Výuka dějepisu ve školách v historickém vývoji

­          Vliv historiografie na tvorbu učebnic a výuku dějepisu

­          Vzdělávání učitelů dějepisu

­          Kontext vyučování národním a světovým dějinám

­          Historická geografie a kartografie ve výuce  dějepisu

­          Regionální historie a její místo ve výuce dějepisu

­          Typy a zásady tvorby dějepisných testů

­          Problematika spolupráce školy s muzei, galeriemi a archivy

­          Historická, didaktická a metodická analýza

­          Využití didaktických pomůcek při výuce dějepisu

­          Současné učebnice dějepisu a kritéria jejich hodnocení

­          Kulturní dědictví ve výuce dějepisu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html