SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special educational diagnostics - OCDS18SS15
Title: Speciálně pedagogická diagnostika
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.06.2019)
The subject is focused on selected methods of diagnostics and support of partial functions development in preschool children and pupils of primary and secondary schools.
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Bednářová, J. a Šmardová, V.: Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010.

Felcmanová, L., Habrová, M.: Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.   

Gabura,J., Pružinská,J.: Poradenský proces. Praha: SLON, 1999.

Výchovné poradenství – Zpravodaj IPPP ČR a Asociace poradenských pracovníků ve školství - průběžné periodikum.

Kucharská, A.: Sborník SPUCH 1994,1995,1996,1997

Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991.

Matějček, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992.

Mertin, V. a Krejčová, L.: Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., dopl. a akt. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016.

Michalík, J. Baslerová, P., Felcmanová, L.: Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

Otevřelová, H.: Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016.

Svoboda, J. a Krejčířová, D.: Psychodiagnostika dospělých. 3.vyd. Praha: Portál 2015.

Svoboda, J.; Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.

Švancara, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980.

Voglerová, U. Učení bez stresu. Praha: Portál, 1996.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (21.05.2019)

Historie poradenství, systém poradenství v naší republice, současné legislativní otázky poradenství, zásady poradenské práce. Problematika PPP, SPC, SVP. Kvalitativní diagnostické metody a jejich využití. Metody práce s jedinci v PPP, SPC a v SVP. Oblasti speciálně pedagogické diagnostiky se zvláštním zaměřením na speciálně pedagogickou diagnostiku (diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání, sluchového vnímání, motorických schopností, školní zralosti, laterality, specifických poruch učení a nerovnoměrného vývoje jednotlivých schopností), testy používané v rámci speciálně pedagogické diagnostiky. Podpůrná opatření ve vzdělávání na základní škole. Krizová intervence, práce s rodinou. Profesní etika. Supervize.

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

written test

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html