SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Educational and social psychology I. - OCDS18SS12
Title: Psychologie pedagogická a sociální I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.06.2019)
The aim of the course is to acquire basic knowledge and techniques of pedagogical and social psychology.
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Čáp, J. Mareš, J: Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001.

Helus, Z.: Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004.

Fontána, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál 1997.

Helus, Z.: Sociální psychologie. Praha, Portál 1998.

Hrabal, V.: Diagnostika. Praha, PedF.UK 2002.

Piaget, J.: Psychologie inteligence. Praha, SPN 1970.

Sternberg, R.J.: Kognitivní psychologie. Praha, Portál 2002.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (21.05.2019)

Pomáhající profese (učitelská profese) - pojetí, nároky, rizika. Učení a poznávání – vztah k poznávání, učební a poznávací styly, efektivní strategie učení. Motivace – motivování žáků ve škole, nuda a strach ve škole. Hodnocení ve škole – orientující a rozvíjející formy hodnocení (rizika a možnosti), školní úspěšnost.

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

elaboration of seminar work on the given topic

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html