SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education Propedeutics II. - OCDS18SS07
Title: Propedeutika speciální pedagogiky II
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D.
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (13.06.2019)
Legal consciousness and a person with a disadvantage with an emphasis on the development of standards related to upbringing, education and social care. Discrimination and anti-discrimination. UN Convention on the Rights of People with Disabilities. Non-governmental non-profit organizations as a way to humanize and diversify services for people with disabilities. Palliative care and development of hospice facilities in the Czech Republic.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)

V případě nařízené distanční výuky proběhnou setkání v platformě MS Teams

Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Renotiérová, M., Ludíková, L. a kol.: Speciální pedagogika 1.vyd. Olomouc: UP v Olomouci 2003.

Vítková, M. a kol. : Integrativní speciální pedagogika. 1.vyd. Brno: Paido 1998.

Mužáková, Monika: Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti s rodiči a jejich dětmi s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha: Univerzita Karlova – Pedf 2016.

Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada 2016.

Titzl, B.: Postižený člověk ve společnosti 1.vyd. Praha: UK – PedF 1998.

Titzl, B.: To byl český učitel 1.vyd. Praha: Společnost F. Bakule 1998.

Valenta, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)

Konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami (zejména Čáda, Mauer, Zeman, Sovák), vývojové etapy české speciální pedagogiky. Člověk s postižením a jeho speciální potřeby s důrazem na tradiční a nově přiřazené cílové skupiny v oblasti speciální pedagogiky. Speciálně pedagogické principy a metody. Integrace a inkluze jako proces.Cílové skupiny speciální pedagogiky a socializace těchto skupin. Činitelé působící ve výchově a vzdělávání znevýhodněných osob. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným osobám a skupinám. Přístupy uplatňované v podpoře znevýhodněných osob – a to z hlediska medicínského, právního a pedagogického. Vývoj institucionálního zabezpečení péče o znevýhodněné jedince.

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

written test

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html