SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory of education and new trends in education I. - OCDS18SS02
Title: Pedagogika a nové směry v pedagogice I
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Zemková
Annotation -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.06.2019)
This course is an introduction to the nature of pedagogical science and contemporary pedagogical terminology.
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

Průcha, J.: Alternativní školy. Praha, Portál 1996.

Průcha, J. Česká vzdělanost. Multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015.

Průcha, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006.

Rýdl, K.: Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman 1994.

Singule, F.: Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN 1992.

Vališová, A.; Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.

Štech,S.: Škola stále nová, Praha: UK 1992.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (17.05.2019)

- základní kategorie obecné pedagogiky

- vybrané otázky učitelského a vychovatelského povolání

- český vzdělávací systém a jeho perspektiva v evropském kontextu

- humanizace ve vzdělávání

- alternativní školství

Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)

elaboration of seminar work on a given topic

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html