SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Professional Ethics - OCDP21VY17
Title: Profesní etika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, C [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.05.2023)
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními filozofickými pohledy na výchovu a kultivaci vztahu člověka ke světu i k sobě samému. Akcentován je etický rozměr profesionální pedagogické práce.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.05.2023)

Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními filozofickými pohledy na výchovu a kultivaci vztahu člověka ke světu i k sobě samému. Akcentován je etický rozměr profesionální pedagogické práce.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.05.2023)

BENDL, S. a kol. Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.

PROKEŠOVÁ, M. Filosofie výchovy. Ostrava: PedF OU, 2004. ISBN 80-7042-693-4.

SEMRÁDOVÁ, I. Etika. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-403-0.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.05.2023)

1. Rozdíl mezi vědeckým přístupem a přístupem filozofickým ke vztahu člověka a světa, k výchově a kultivaci.
2. Specifičnost lidského tvora.
3. Komunikace a dialog.
4. Etika vychovatelské profese.
5. Etika v postmoderní době: principy a antinomie.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html