SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social and Educational Psychology - OCDP21VY10
Title: Sociální a pedagogická psychologie
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Marie Linková, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)
Předmět seznámí posluchače s vybranými pojmy a koncepty sociální a pedagogické psychologie včetně profesní psychohygieny. Cílem předmětu je poukázat na psychologické poznatky, které mohou vychovatelům a pedagogům volného času pomoci při plánování, realizaci i reflexi jejich profesních činností. Psychologické poznatky a dovednosti jsou představeny jako nezbytná součást celoživotního vzdělávání a sebevzdělávání pedagogických pracovníků.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (11.09.2023)

Cílem předmětu je zprostředkovat studujícím základní koncepty sociální a pedagogické psychologie nutné pro další studium pedagogicko-psychologických disciplín.

Literature - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)

Gillernová, I., Krejčová, L. a kol. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada Publishing.

Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Portál.

Kern, H. a kol. (2015). Přehled psychologie. Praha: Portál.

Nešpor, K. (2019). Přirozené způsoby zvládání stresu. Praha: Raabe.

Pávková, J. (2014). Psychologie pro pedagogy: Sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Pugnerová, M. a kol. (2019). Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada Publishing.

Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)

Zkouška bude mít charakter skupinové rozpravy (kolokvia). Cílem zkoušky je ověřit znalosti základních pojmů a konceptů v rozsahu základní doporučené literatury. Předpokládá se schopnost tyto poznatky aplikovat do výchovné praxe. Dále se předpokládá, že studující prokáží hlubší znalosti nad rámec základní studijní literatury v té oblasti sociální či pedagogické psychologie, která je zaujala a o které se poučili studiem odborné literatury dle vlastního výběru.

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (22.06.2022)

1. Vymezení a význam sociální a pedagogické psychologie.

2. Socializace.

3. Interpersonální percepce a interakce.

4. Sociální a pedagogická komunikace.

5. Sociální skupiny.

6. Sociální učení.

7. Výchovné styly.

8. Psychohygiena v práci vychovatele.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html