SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Practical Education - OCDI17PV05
Title: Didaktika praktického vyučování I.
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Number of self-study hours: 20 [hours/semester]
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Annotation -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with the meaning, origin and tasks of the subject, it provides information about questions of goals, tasks, content of teaching and education, basic principles of didactics.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.02.2019)

ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 2. vyd. Brno: Akademické nakladatelství.

ČADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.

ČADÍLEK, M., LOVEČEK, A. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.

DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012.

FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru.       1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Di­daktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principál, 2011.

MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.

RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.

STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
the position of didactics in the system of social sciences, its relation to pedagogy, basic concepts of didactics;

basic orientation in European vocational training;

curriculum and curriculum issues, National Education Program, Framework Educational Programs, School Educational Programs, 
Creating and Updating School Educational Programs, Analysis of School Educational Programs in Vocational Education, Educational Documents Related to Teaching Subjects by Subject; the aims of teaching and their hierarchy; characteristics of curriculum content, its didactic analysis, importance of didactic analysis in teacher training, importance of inter-thematic and interdisciplinary context;
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Aktivní práce při konzultacích.
Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
Vypracování seminární práce z oblasti profese učitele odborných předmětů v kontextu dalších kategorií středoškolských učitelů. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html