SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy I. - OCDI17PV04
Title: Pedagogika I.
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Number of self-study hours: 16 [hours/semester]
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Annotation -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
Learning outcomes of the course unit To acquaint students with the importance of pedagogy in the system of education, with the philosophical-historical background, its use in the current educational system, in the work of teachers at secondary vocational schools. To create key competences in the field of structure and function of pedagogy as a science.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)

JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001.

PASCH, M.  Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005.

PETTY, G. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 3013.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualizované a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013.

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006, 3. aktual. vyd. 2009.

PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: CDVU 1996.

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012.

PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha. Portál, 2009.

SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.

ŠTRÉBLOVÁ, M. Vybrané kapitoly z pedagogiky: informace – výchova – pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014.

ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 2007.

VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: UK PedF, 2007.

VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Jinočany: H & H, 2000.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
philosophy of education in historical context;

pedagogical concepts in the history of pedagogy;

pedagogical propaedeutics, structure, division of pedagogical disciplines;

development of pedagogy as a science, relation of pedagogy to other scientific disciplines;

pedagogy as a science discipline;

the concept of traditional pedagogy and modern pedagogy, changes in pedagogical terminology;

social and individual importance of education, equal access to education, lifelong learning;

Czech educational system, education in the context of European integration;

21st century education, school system in the Czech Republic - trends, perspectives, current school legislation;

a government regulation on a system of fields of education in basic, secondary and tertiary professional education;
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Vypracování a prezentace zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu.
Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html