SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of vocational training I. - OCDI17OV05
Title: Didaktika odborného výcviku I.
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Number of self-study hours: 20 [hours/semester]
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 24 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Is provided by: OCDI17OP05
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Annotation -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
Learning outcomes of the course unit The course provides students with basic knowledge and information about the origin, importance and tasks of the subject, explains the regularities of the educational process in vocational training. It introduces basic pedagogical documents, explains questions of goals, tasks, content and means of teaching.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.02.2019)

ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 2. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2004. Dostupné z WWW:http://www.ped.muni.cz/winf/learn/default1.htm

ČADÍLEK, M., LOVEČEK, A. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.

ČADÍLEK, M., STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003.

DVOŘÁK, D. Od osnov ke standardům: Proměny kurikulární teorie a praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012.

FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principál, 2011.

MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.

RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.

STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2004.

ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003.

ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
the position of didactics in the system of social sciences, its relation to pedagogy, basic concepts of didactics;

basic orientation in European vocational training;

curriculum and curriculum issues, National Education Program, Framework Educational Programs, School Educational Programs, 
Creating and Updating School Educational Programs, Analysis of School Educational Programs in Vocational Education, Educational Documents Related to Vocational Training; the basis of teaching in vocational training; pedagogical documents, teaching objectives and their hierarchy, goal setting, tasks, learning phases; characteristics of curriculum content, didactic analysis, importance of didactic analysis in teacher training;
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Aktivní práce při konzultacích.
Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
Vypracování seminární práce z oblasti profese učitele odborných předmětů v kontextu dalších kategorií středoškolských učitelů. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html