SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pedagogy II. - OCDI17OP14
Title: Pedagogika II.
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Annotation -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)
The mission of the course is to enable students to explain the nature and structure of pedagogy as a science. They defined the current problems of pedagogy and orientated themselves in possible ways of solving them. They became acquainted with differentiation and individualization in teaching pupils and with the conditions of education of pupils with special educational needs.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)

JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.

PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : UK, 1996.

PETTY, G. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013.

PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : CDVU 1996.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualizované a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013.

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006, 3. aktual. vyd. 2009.

SAK, P. a kol. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007.

ŠTRÉBLOVÁ, M. Vybrané kapitoly z pedagogiky: informace – výchova – pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014.

interní materiály pro studenty

 

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)

Ústní zkouška je zaměřena na zvládnutí příslušných vědomosti ze všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Zkouška má rádný a dva opravné termíny.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)
the concept of traditional pedagogy and modern pedagogy, changes in pedagogical terminology;
social and individual importance of education, equal access to education, lifelong learning;
Czech educational system, education in the context of European integration;
family from pedagogical point of view, cooperation between school and family, contemporary problems of parental education;
school and its functions, school as an organization and community, importance for the cultural and social development of pupils;
teacher's personality, pedagogical skills, diagnosis of pupils, management of learning activities, importance of evaluation, styles of leadership, communication, authority, discipline;
basic definition of types of disability and characteristics of health disadvantage;
special educational needs for pupils with disabilities;
legislative conditions for integrative and inclusive education;
conditions for the integration of pupils with special educational needs (teacher's assistant, intervention programs);
the process of integration and cooperation with pedagogical-psychological counseling centers and special education centers; individual educational plan;
Educational Concepts of Selected Educators, The Importance of J. A. Komenský for World Pedagogy;
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Prezentace a rozprava nad zápočtovou prácí z  tematických oblastí předmětu.
Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html