SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Psychology for teachers II. - OCDI17OP13
Title: Psychologie pro pedagogy II.
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2018
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Number of self-study hours: 16 [hours/semester]
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiřina Pávková
PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Teacher(s): PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Annotation -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)
The course provides a basic orientation in the field of social psychology with regard to the study orientation. Students will learn the basic issues of developmental, social and pedagogical psychology. Emphasis is placed on developing the ability to apply acquired knowledge in teaching practice.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.

HADJ-MOUSOVÁ, Z. Sociální psychologie. Praha: UK PedF, 2003.

HELUS, Z. Psychologie. Praha: Fortuna, 1995.

HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: PedF UK, 2003.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015.

MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013.

PAULÍK, K. Psychologie osobnosti pro praxi: učební text pro distanční studium. Ostrava: OU, 2007.

PÁVKOVÁ, J. Psychologie pro pedagogy: sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)

Předpoklad pro úspěšné splnění zkoušky je zvládnutí příslušných vědomostí za všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Zkouška má rádný a dva opravné termíny, zkouška je písemná.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
kinds of human behavior;
socialization process;
social interaction: cooperation, competition;
social group;
social communication;
upbringing and basic styles of education;
activities and their educational use;
family and family education;
learning process;
individual differences in learning, learning disabilities;
managing the learning process;
self-evaluation in teacher's work;
pupil diagnosis and assessment;
psychohygiene in the work of teachers.
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)

Vypracování zápočtové práce z oblasti zaměření předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.

Úspěšné absolvování a splnění kontrolního testu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html