SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Methodology of vocational subjects II. - OCDI17OP11
Title: Didaktika odborných předmětů II.
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Number of self-study hours: 20 [hours/semester]
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Annotation -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with developmental tendencies, provide basic information about objectives, tasks, content, way of teaching and education depending on the type of subject.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (12.02.2019)

FRIEDMANN, Z., PECINA, P. Didaktika odborných předmětů technického charakteru.       1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

HAŠKOVÁ, A., PISOŇOVÁ, M., BITTEROVÁ, M. Di­daktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister&Principal, 2011.

MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 2003.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.

PECINA, P. Oborová didaktika (didaktika odborných předmětů). Brno: Mendelova zemedělská a lesnická univerzita, 2013.

RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Karolinum, 2014.

STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

SVOBODA, E., BEČKOVÁ, V., ŠVERCL, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2004.

ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD s.r.o. Brno, 2003.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Ústní zkouška je zaměřena na zvládnutí příslušných vědomosti ze všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Zkouška má rádný a dva opravné termíny.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (13.05.2019)

concepts and organizational forms of teaching, means of teaching;

teaching methods, characteristics, division into groups, importance of individual methods with respect to the objective of the teaching unit, activating teaching methods, diagnostic methods, evaluation methods, classification methods;

didactic principles and their characteristics;

importance and ways of pedagogical diagnostics;

pedagogical creativity and its manifestations in the work of a vocational teacher;

reflection of didactics in final students' work.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Aktivní práce při konzultacích.
Úspěšné absolvování a splnění všech zadaných úloh řešených ve výuce z tematických okruhů zařazených do výuky a zadaných studijních pramenů.
Vypracování seminární práce z oblasti profese učitele odborných předmětů v kontextu dalších kategorií středoškolských učitelů. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html