SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
ICT in Education - OCDI17OP09
Title: Informační technologie ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Number of self-study hours: 8 [hours/semester]
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Annotation -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to introduce students to the application of information and communication technologies (ICT) in teaching and learning from different perspectives with the aim to contribute to the knowledge and understanding of the actual educational potential of ICT and to prepare students for effective use of information technologies to support innovative teaching and learning methods.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)

BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání., Kladno: AISIS, 2003.

ČERNOCHOVÁ, M., JEŘÁBEK, T. Moodle a jeho využití ve školním prostředí. 2013.

ČERNOCHOVÁ, M., Vaňková, P. E-learning ve školní praxi. 2013.

FIALOVÁ, I. Web Pages Evaluation. In Proceedings TET 2001. Praha: UK, 2001.

JARKOVSKÁ, L. Úskalí genderově senzitivního vzdělávání. In: Vztahy, jazyky, těla. Praha: FHS UK v Praze, 2007.

JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Praha: Grada, 2007.

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)

Předpoklad pro úspěšné splnění zkoušky je zvládnutí příslušných vědomostí za všech tematických okruhů v rozsahu výuky a zadaných studijních pramenů. Zkouška má rádný a dva opravné termíny, zkouška je písemná.

Syllabus -
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (14.05.2019)
implementation of information and communication technologies in education, position and function of ICT in education - teaching and learning;
synchronous and asynchronous communication in education;
the use of ICT in teaching, depending on the number of computers, applied programs, the nature of the technology used and the connection to the network at various stages of teaching;
information resources (classical, e-resources), evaluation and use of resources in education;
e-lerning, virtual learning environment (Moodle);
design of e-learning courses;
digital educational objects, their evaluation and storage;
web-based learning projects (narrative of digital stories, primary sources, webquest);
network generation (properties, influence on teaching methods);
legal issues associated with Creative Commons;
gender and ICT, problems, diagnostics;
the future of education technologies.
Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc. (28.10.2019)

Vypracování, prezentace a rozprava nad zápočtovou prácí z témat předmětu. Není-li uvedeno jinak, požaduje se práce původní, vytvořená samostatně na základě v práci uvedené literatury a informačních zdrojů.
Odevzdaný úkol může být vrácen k úpravě či přepracování.
Uznané úkoly zakládají důvod k udělení zápočtu.
Zápočet má řádný a dva opravné termíny.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html