SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Ethnic Minorities and Their Education - OBSP18771
Title: Problematika edukace osob etnických minorit
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Incompatibility : OBSP18772
Pre-requisite : OBSP18703, OBSP18713
Is incompatible with: OBSP18772
Annotation -
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (29.05.2019)
The subject is focused on the issue of multiculturalism in society and the phenomena influencing the coexistence of majority society with minorities, the position of foreigners and ethnic minorities in the Czech Republic. Attention is also paid to the education of children and pupils from ethnic minorities and support measures in the education of these pupils.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)


Cílem výuky je připravit posluchače na jejich budoucí pedagogickou praxi v multikulturním prostředí a v multietnických žákovských kolektivech.  

Literature -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Buryánek, Jan et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy: projekt Varianty. [Intercultural education: a handbook not only for secondary school teachers: Project Variants.]. [Praha]: Člověk v tísni v Nakladatelství Lidové noviny, 2004. 518 s. ISBN 80-7106-715-6. Dostupné také z: http://www.varianty.cz.

Černík, Jan et al. S vietnamskými dětmi na českých školách. [With Vietnamese children at Czech schools.] Vyd. 1. Jinočany: H & H, 2006. 221 s. Multikulturní inspirace.ISBN 80-7319-055-9.

Faltýn, Jaroslav. Teoretická východiska multikulturní andragogiky. [Theoretical background of multicultural andragogy.] Vyd. 1. Praha: Katedra andragogiky a personálního řízení, Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta v nakl. MJF, 2005. 129 s. Edice celoživotního vzdělávání; sv. 18.ISBN 80-86284-50-6.

Nikolai, Tomáš a Sedláčková, Petra. Příběhy ze špatné čtvrti, aneb, Jak pracovat s tématem segregace nejen ve školství. [Stories from the wrong neighborhood, or, How to work with the theme of segregation not only in education.] Praha: Člověk v tísni, 2007. 117 s.ISBN 978-80-86961-45-3.

Moree, Dana et al. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. [Before we start multicultural education: from group concepts to personality.] Praha: Člověk v tísni, 2008. 110 s.ISBN 978-80-86961-61-3.

Šotolová, Eva. Vzdělávání Romů. [Education of the Roma.] Vyd. 4., V nakl. Karolinum 2., rozš. a upr. Praha: Karolinum, 2011. 130 s., [24] s. obr. příl.ISBN 978-80-246-1909-5.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (15.06.2018)

Tematické vymezení předmětu:
1.Kultura a kulturní diverzita. Koncepce multikulturalismu a její pojetí ve vzdělávání.
2.Stereotypy, předsudky, rasismus.
3.Etnocentrismus, postoje české veřejnosti k etnickým a národnostním menšinám.
4.Cizinci a etnické menšiny v ČR, národnostní menšiny.
5.Etnické menšiny ve vzdělávacím systému ČR, legislativní souvislosti. Afirmativní akce.
6.Vzdělávání žáků – cizinců, podpůrné mechanismy.
7.Diskriminace menšin ve vzdělávání.
8.Multikulturní výchova jako oblast vzdělávání.
9.Specifika ve vzdělávání romských žáků.
10.Specifika ve vzdělávání vietnamských žáků.

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (30.10.2019)

Active participation in lessons (min. 70%), elaboration and defense of seminar paper + test (in case of failure two corrective attempts).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html