SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Specific Learning Disabilities - OBSP18735
Title: Sppg znevýhod. člověka se SPU
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Pre-requisite : OBSP18709
Interchangeability : OK0218218
Is co-requisite for: OBSP18719
Is interchangeable with: OK0218218
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)
The course enables students to orientate in the topic of specific learning disorders. Specail emphasis is on specifics of education, specifics of personal development of pupils with SLD and counseling. Students will learn about approaches and interventions supporting pupils with SLD within the framework of multidisciplinary cooperation.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (07.10.2018)

Předmět je zaměřen na vymezení vhodných přístupů vůči jedincům se specifickými poruchami učení (SPU). Definuje osobnost jedince s SPU, možnosti reedukace a metody práce s žáky se  SPU. Absolvováním předmětu student získá základní povědomí a znalosti o vhodných přístupech a metodách reedukace žáků se SPU.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (25.09.2018)

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2013) Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole. Brno: MU. BARTOŇOVÁ, M. (ed.) (2018) Specifické poruchy učení. Brno: Paido.
BLAŽKOVÁ, R a kol. (2000) Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. 
ELLIOTT, J., & PLACE, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie (Vyd. 1.). Praha: Grada
KOCUROVÁ, M. (2002) Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy Pelhřimov. Dobrá Voda. 2002. 
MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie. Jinočany: HaH
MICHALOVÁ, Z. (2001) Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 
MUNDEN, A.(2002)  Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál 
NOVÁK, J. (1997) Dyskalkulie. Praha: Augusta.
POKORNÁ V. (2010) Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha : Portál
PORTEŠOVÁ, Š. (2011) Rozumově nadané dítě s dyslexii. Brno : Portál.
SERFONTEIN, G. (2000) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál.
REIFOVÁ, S. (1999) Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha. Portál. SINDELAROVÁ, B. (2001) Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál.
SELIKOWITZ, M. (2000) Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 
TRAIN, A. (1997) Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál
ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení. Praha: Portál 
ZELINKOVÁ, O. (2017) Dyspraxie. Praha: Portál

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (25.09.2018)

1)      Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch učení 

2)      Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup

3)      Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí 

4)      Sekundární a primární důsledky poruch chování a specifické poruchy učení 

5)      Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení 

6)      Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, vzdělávací potřeby žáků se specifickými poruchami učení

7)      Strategie a styly učení u žáků na střední škole

8)      Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP)

9)      Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda)

10)  Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti)

11)  Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců

12)  Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři

13)  Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí.

14)  Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody

15)  Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU

16)  Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU

17)  Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení identifikování potřeb-motivace

18)  Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU.

19)  Základní problematika dyskalkulie.

20)  Narušená komunikační schopnost u žáků s SPU (fonologická fonetická, morfologicko-syntaktická, lexikální a sémantická stránka řeči u žáků se specifickými poruchami učení).

21)  Specifika přístupů k jedincům s SPU v dospělosti

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Marie Mlčková, Ph.D. (07.10.2018)

Požadavky k udělení zápočtu

1. aktivní účast ve výuce,

2. zpracování seminárního úkolu

3. vytvoření reedukační pomůcky pro žáka s SPU

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html