SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Multiple Handicap II. - OBSP18720
Title: Sppg znevýhod.člověka s KP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Pre-requisite : OBSP18702, OBSP18710, OBSP18714, OBSP18715
Is pre-requisite for: OBSP18751
Is interchangeable with: OBSP18215, OK0218215
Annotation -
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (07.03.2010)
Special education intervension for persons with multiple impairments, possibilities of education and stimulation in early childhood-, preschool-, school ages, problems of adults with multiple impairment, influence of multisensorial stimulation. Possibilities of education in the CR and in foreign countries. Reeducation of sensory perception by persons with multiple impairments, motor and speach stimulations, psychomotoric development through individual therapeutical concepts - using basal stimulation, orofacial therapy, psychomotoric theory. Rehabilitational and subsidiarial proceedings, assistive technology. Program of Guided Reflection is a part of classes.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (11.01.2017)

HÁJKOVÁ, V. (ed.) a kol. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. Praha: Somatopedická společnost, 2009. ISBN 978-80-904464-0-3.JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí a tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická východiska. Praha : TRITON, 2001. ISBN: 80-7584-192-7.

JELÍNKOVÁ, M. Aktivity volného času pro osoby s těžkým a kombinovaným postižením. Praha : Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X.

VÍTKOVÁ, M., ŘEHŮŘEK, J., KVĚTOŇOVÁ – ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3LUDÍKOVÁ, L Vzdělávání hluchoslepých 1. Praha : Scientia, 2000. ISBN 80-7183-225-1.

LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých 3. Praha : Sciencia, 2001. ISBN 80-7183-256-1.

OPATŘILOVÁ, D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU, PdF, 2005. ISBN 80-210-3819-5.

VÍTKOVÁ, M. Rehabilitace a podpůrná opatření u multihandicapovaných dětí (MADLENER, I., odborný překlad). In: VÍTKOVÁ, M. (ed.). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1. vydání. Brno: Paido, 1999, s. 44-74.

VÍTKOVÁ, M. Sociální učení - otevřená koncepce podpory (STRITMATTER, R. odborný překlad). In: VÍTKOVÁ, M. (ed.). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. 1. vydání. Brno: Paido, 1999, s. 81-93.

práce s aktuálními českými a zahraničními studiemi, sledování trendů podpory osob s kombinovaným postižením

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.10.2018)

Požadavky pro splnění předmětu:

Studenti Oborového studia speciální pedagogiky. účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů v rámci seminářů. Ústní zkouška

Studenti oboru Psychologie a speciální pedagogika: samostudium, práce s doporučenými zdroji + ústní zkouška

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.10.2018)

V rámci předmětu jsou půběžně probírána následující témata:

1. Možnosti rané podpory dětí s kombinovaným postižením, model: představy o těle, o čase, o prostoru. Metoda aktivního učení Lilly Nielsen

2. Osoby se zrakovým a kombinovaným postižením, etiologie, klasifikace, speciálně pedagogická diagnostika, možnost podpory

3. Osoby se sluchovým a kombinovaným postižením: etiologie: syndromová onemocnění, klasifikace, speciálně pedagogická diagnostika, možnost podpory

4. Osoby s mentálním a kombinovaným postižením: možnosti budování komunikace 

5. Speciálnš pedagogické terapie jako možnost podpory osob s kombinovaným postižením

6. Metody budování komunikace osob s kombinovaným postižením, využití moderních technologií

7. Speciálně pedagogická diagnostika jako východisko podpory osob s kombinovaným postižením

Předmět je podpořen systémem Moodle.

Požadavky pro splnění předmětu:

Studenti Oborového studia speciální pedagogiky. účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů v rámci seminářů. Ústní zkouška

Studenti oboru Psychologie a speciální pedagogika: samostudium, práce s doporučenými zdroji + ústní zkouška

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (01.10.2018)

Studium je podpořeno systémem Moodle.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html