SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Physical Handicap II - OBSP18715
Title: Sppg znevýhodněného člověka s TP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2019
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBS2S111A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OBSP18705, OBSP18725
Interchangeability : OK0218212
Is pre-requisite for: OBSP18720
Is interchangeable with: OK0218212, OBSP18212
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (07.01.2019)
Classes are divided into four thematic blocks: 1. Congenital developmental disorders - incidence, conception factors, psychosocial aspects [craniosynostosis, craniostenosis, limb deficits, neural duct anomaly, viscous congenital developmental disorders - appearance, symptomatology, types, pursuing and recording] 2. Health disadvantage within special education - typology of malfunctions and their psychosocial results [epilepsy, diabetes mellitus, multiple sclerosis, attack conditions of their etiology, pain, dietetic arrangements, regime arrangements, family with ill member, health disadvantage at school]
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (16.05.2019)

        HÁJKOVÁ,V. Podpora  speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním  znevýhodněním, PedF UK, Praha, 2008.

HÁJKOVÁ, V.( ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. PRAHA:EPOCHA & Somatopedická společnost, 2009.

MICHALÍK, J. a kol. Metodika práce s žákem se vzácným onemocněním Studio Press, s.r.o. a Společnost pro MPS, 2012.

SIKOROVÁ, L.Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing, 2011, 208 s., 978-80-247-3593-1.

STEHLÍKOVÁ, P., MODRÁ, E. Epilepsie a dítě. Společnost E / Czech Epilepsy Association, z.s., Praha 2017 ISBN 978-80-906432-2-2

VÍTKOVÁ, M.  Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006.

 


 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Marja Annemiek Volemanová, DiS., Ph.D. (13.05.2019)

1. Problematika vrozených vývojových vad v somatopedii.

2. Záchvatové stavy dětí, žáků a dospělých v somatopedii.

3. Zdravotní znevýhodnění v SPPG- typologie funkčních poruch a jejich psychosociálních důsledků (epilepsie, diabetes, mellitus, roztroušená skleroza, záchvatové stavy jiné etiologie, bolest, dietetická opatření, režimová opatření, rodina s nemocným členem, zdravotní znevýhodnění ve škole).

4. Poúrazových stavů v dětském i dospělém věku a těžkého tělesného postižení. 

5. Význam volnočasových aktivit

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (07.01.2019)

Studenti splní zkouškový test na 85 %.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html