SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Multiple Handicap I - OBPS18910
Title: Sppg znevýhodněného člověka s KP I.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Pre-requisite : OBPS18999
Interchangeability : OBPS18015
Is pre-requisite for: OBPS18920, OBPS18916, OBPS18919, OBPS18918, OBPS18917, OBPS18914, OBPS18915
Is interchangeable with: OBPS18115, OBPS18015
Annotation -
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2010)
Integrity of a person, and combined disability, multiple impairments, accessory impairment, symptomatic impairment. Terminology, model of perception of persons with multiple disabilities. Institutional and educational conduct, social support. Changes in cognitive and emotional development of individuals with multiple disabilities. Special education diagnosis of people with multiple disabilities, followed by a creation of individual educational plans. Possibilities of communication of combined handicapped individual. Influence of multiple disabilities to quality of life of an individual and his/her family. Role of special educator, family, and other professionals at team work. Program of Guided Reflection is a part of classes.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (20.02.2018)

JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí a tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická východiska. Praha : TRITON, 2001. ISBN: 80-7584-192-7.

LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. Olomouc: VUP, 2005.

JELÍNKOVÁ, M. Aktivity volného času pro osoby s těžkým a kombinovaným postižením. Praha : Modrý klíč, 1997. ISBN 80-902494-0-X.

VÍTKOVÁ, M. Těžké postižení dětí / žáků jako trvalé pohrožení života. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004, s. 325-332. ISBN 80-7315-071-9.

VÍTKOVÁ, M. Edukace žáků s těžkým postižením a s více vadami. In In VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004. 2. vydání, s. 152-174. ISBN 80-86633-22-5.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999.

FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 2007. Praha: Grada publishing. ISBN 978-80-247-1314-4.

FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace® pro pečující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy (praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách). 2015. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR. ISBN 978-80-904668-9-0.

literatura týkající se problematiky osob s hluchoslepotou.

práce s aktuálními českými a zahraničními studiemi, sledování trendů podpory osob s kombinovaným postižením

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (20.02.2018)

Předmět je podpořen systémem Moodle.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (20.02.2018)

Poždadavky pro splnění předmětu:

Studenti Oborového studia speciální pedagogiky: účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů v rámci seminářů, zápočet obsahuje test z latinské terminologie. Zkouška: písemný test na základě probraných témat + úsní zkoušení.

Studenti oboru Psychologie a speciální pedagogika: ke zkoušce napsat práci na zadané téma (bude zadáno na 1. přednášce), termín odevzdání bude jasně stanoven. V případě neodevdání práce studentovi propadá 1. termín zkoušky. Zkouška: písemný test na základě probraných témat + ústní zkoušení.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D. (20.02.2018)

V rámci předmětu jsou průběžně probírána následující témata:

1. Terminologické vymezení osob s kombinovaným postižením, filozofická východiska, aktuální trendy pohledu na danou problematiku, možnosti podpory osob s kombinovaným postižením

2. Možnosti výchovy a  vzdělávání žáků s kombinovaným postižením, legislativní rámec dané problematiky 

3. Diagnózy predikující kombinované postižení s aspektem na sociální model 

4. Hluchoslepota: etiologie, klasifikace osob s hluchoslepotou, terminologické vymezení (různé modely v rámci mezinárodní klasibikace), možnosti budování komunikace, organizace podílející se na podpoře osob s hluchoslepotou

5. Člověk s tělesným a kombinovaným postižením: etiologie, klasifikace osob s tělesným a kombinovaným postižením, možnosti speciálně pedagogické podpory

6. Vliv multisenzoriální stimulace a využití bazální stimulace, facilitační techniky jako možnost podpory osob s kombunivaným postižením

7. Stáří jako jeden z aspektů osob s kombinovaným postižením, možnosti uplatnění speciálních pedagogů v této oblasti

Předmět je podpořen systémem Moodle.

Poždadavky pro splnění předmětu:

Studenti Oborového studia speciální pedagogiky: aktivní účast na seminářích, průběžné plnění zadávaných úkolů v rámci seminářů, zápočet obsahuje test z latinské terminologie. Zkouška: písemný test na základě probraných témat + úsní zkoušení.

Studenti oboru Psychologie a speciální pedagogika: ke zkoušce napsat práci na zadané téma (bude zadáno na 1. přednášce), termín odevzdání bude jasně stanoven. V případě neodevdání práce studentovi propadá 1. termín zkoušky. Zkouška: písemný test na základě probraných témat + ústní zkoušení.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html