SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Inclusive Education for SpecEd - OBPS18230
Title: Inkluzivní pedagogika pro Sppg
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBS2S116A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Pre-requisite : OBPS18099, OBPS18260
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Blanka Ohlídková, CSc. (22.05.2006)
Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, vnímání osob s odlišností v podmínkách společenské exkluze a inkluze, paradigmatické změny v sociálních vědách a odpovídající změny v pedagogice,vývoj od segregace k inkluzi v oblasti edukace postižených a jejich přípravy na profesionální začlenění, vytváření příznivých podmínek pro proces vzdělávací inkluze, inkluzívní školní prostředí, inkluzívní opatření pro volný čas a seberealizaci osob s postižením, heterogenita žáků jako preferovaná sociální forma, revize speciálně pedagogické diagnostiky, sociální konstrukce postižení, odlišnost individua a její společenská akceptovatelnost, revize pedagogické metodiky a didaktiky v kontextu vzdělávací inkluze
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání

z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 126 s. ISBN 978-80-244-4672-1.

HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I: Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha Grada Publishing.2009 ISBN 978-80-247-3070-7.

KOL.AUTORŮ. Katalog podpůrných opatření, Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 160 s. ISBN 978-80-244-4654-7.

KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova

univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7.

KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se SVP ve středním školství v roce 2014. Univerzita

Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015.

KLUSÁČEK, J. HRSTKA, FELCMANOVÁ (ed.). Počty dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v základním školství v ČR. Univerzita Palackého v Olomouci, Člověk v tísni, o. p. s. 2015.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

Výuka  bude věnována klíčovým tématům a doplněny jejich diskuzí a reflexí:

1. Segregace integrace/ inkluze ve vzdělávání – terminologie, definice, výzkumné závěry v tuzemsku i v zahraničí
2. Heterogenita žáků – výzva současné škole (výuka žáků rozdílných schopností a předpokladů, kultura a politika
školy, komunitní škola, nástroje evaluace inkluzivní praxe školy), pojetí diverzity žáků v inkluzivním vzdělávání,
inkluzivní design výuky
3. Katalogy podpůrných opatření pro práci s žáky v inkluzivní školní praxi
4. Legislativní opora inkluzivního vzdělávání žáků
5. Personální zajištění inkluzivní praxe (asistent pedagoga, koordinátor inkluze, pracovníci školního poradenského  pracoviště)

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (01.02.2018)

Zvládnutí zkouškového testu na 85%. Možnost 2 oprav. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html