SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developmental Psychology - OBPS13510
Title: Vývojová psychologie II X
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Incompatibility : OBPS13010
Pre-requisite : OBPS13509
Interchangeability : OBPS13010
Is incompatible with: OPBP1Q107A, OBPS13010
Is interchangeable with: OBPS13010
Annotation -
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (31.10.2019)
Developmental psychology descriptive and explanative approach, interpersonal relationship, psychic structure, self, subjectivity, developmental theory
Literature - Czech
Last update: SKASKOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.03.2013)

ARNETT, J. J. Adolescence and Emerging Adulthood. Pearson Upper Saddle River : Prentice Hall, 2009

BLOS, P. The adolescent passage: Developmental issues. New York: International Universities Press, 1979.

FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009.

FREUD, S. Práce k sexuální teorii. In FREUD, S. Vybrané spisy III. Praha: Avicenum 1971, s. 7-229.

GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009.

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.

JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008.

KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010.

KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.

MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2006.

ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011.

PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Čeští žáci po deseti letech. Praha: Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, 2004.

SETTERSTEN, R. A. a kol. On the frontier of adulthood : theory, research, and public policy. Chicago: University of Chicago Press, 2008.

SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999

SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004.

ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.

VAVRDA, V. Soudobé otázky psychoanalýzy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005.

WINNICOTT, D. Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998. 

Syllabus - Czech
Last update: SOTAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.10.2012)

Vývojová psychologie II.

1/1 hodina týdně

  1. Adolescence - aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, historická komparace vývoje pojetí. (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru. Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol. Adolescenti ve světle aktuálních výzkumů.



  1. Raná adolescence - starší školní věk- pubertální změny fyzické, kognitivní, emocionální, identitní. Genderové rozdíly. Role školáka v období rané adolescence. Vztahy - sebepojetí, vztahy k druhým (rodina, vrstevníci, autority)



  1. Střední adolescence - Časové vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny. Pohlavní identita, sexuální zrání. Vztahy k druhým, sebepojetí, sebehodnocení. Profesní orientace. Přechod ze ZŠ na SŠ. Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu.

 

  1. Pozdní adolescence- časové vymezení, biologické, psychické a osobnostní změny. Perspektivní orientace, profesní příprava. První partnerské vztahy, sexuální život. Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence. Hodnotová orientace.

 

  1. Rizikové chování dospívajících, subkultury mládeže - - aktuální trendy, výzkumné sondy, poradenská práce s dětmi s rizikovým chováním, koncepce prevence ve školství

 

  1. Vynořující se dospělost (Emerging Adulthood)- reflexe teoretického konceptu, nové svébytné období, empirické studie

 

  1. Raná dospělost - vymezení, osobnostní zralost, sociální role, pracovní role, založení rodiny, reprodukční otázky, rodičovství, manželství, partnerství - aktuální partnerské chování, formy soužití, orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí, životní styl. Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách.

 

  1. Střední dospělost - vymezení, úkoly, involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, ozvěny krize středního věku - aktuální koncepty. Identitní otázky.

 

  1. Pozdní dospělost - vymezení, úkoly, specifika. Fyzické, psychické i sociální změny. Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl. Pozdní dospělý na trhu práce, rekapitulace.

 

  1. Aktuální partnerské a rodinné otázky v zrcadle trendů a empirickýchzjištění - (manželství v demografických trendech, sezdaná soužití, homosexuální svazky, single soužití, spolubydlení, doplněné rodiny, rodina a rozvod, střídavá péče, náhradní rodinná péče, neplodnost a partnerství, surogátní mateřství) - seminář



  1. Stáří - vymezení, involuční změny, sebepojetí, specifika. Demografické trendy - nutná reflexe psychologické praxe. Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu. Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby. Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče.



  1. Umírání jako psychologický fenomén - příprava na smrt, rituály loučení, truchlení, hospicová hnutí, možnosti práce psychologa, vývoj konceptu smrti, nečekané úmrtí, infaustní a letální diagnózy - seminář



  1. Zásadní otázky životního cyklu člověka - reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie, diskuze, náměty, shrnutí

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (31.10.2019)

Předmět je zakončen zkouškou, které předchází prezentace určeného tématu v rámci přednášek.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html