SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theoretical Bases of P. E. II. - OB7320128
Title: Teoretické základy TV II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
Interchangeability : OB7320145
Annotation -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)
The aim of the course is to reinforce knowledge of anatomy, histology and embryology of tissues and body systems in terms of the discipline. The course provides with basics of morphological science.
Aim of the course -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)

The purpose of this subject is to get an overview of theoretical grounds of elementary human functional anatomy and physiology physical activities from the perspective of the lifestyle of an individual. The subject provides for active solutions of practical and didactic issues of physical activities. It emphasizes the importance of systematic and timely development of physical abilities in the life of an individual. Health aspects of physical activities in different age groups are highlighted. The basis for education, instruction and counselling in the lifelong health promotion physical activities is provided.

Literature - Czech
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)

DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901-667-0-9.

ELIŠKOVÁ, M., ŇANKA, O. Přehled anatomie. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. 309 s. ISBN 80-246-1216-X

HRODEK, O. Pediatrie. 1. vyd. Praha : Galén, 2002, 767 s. ISBN 80-7262-178-5

JELÍNEK, J aj. Biologie a fyziologie člověka a úvod do studia obecné genetiky. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. 223 s. 80-7182-138-1

KOPECKÝ, M.; CICHÁ, M. Somatologie pro učitele. 1. vyd. Olomouc: UP, 2005. 263 s. ISBN 80-244-1072-9.

MÁČEK, M.; RADVANSKÝ, J.; Et. al. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. 1. Vyd. Praha: Galen, 2011. 245 s. ISBN 978-80-7262-695-3.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2.

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-7184-867-7.

MOUREK, J. Fyziologie: učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 204 s. ISBN 80-247-1190-7

MULLEROVÁ, L. Biologie člověka a zdravotní prevence. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2001. 126s. ISBN 80-7044-362-6

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro učitele a vychovatele. Praha: PedF UK, 2004. ISBN 80-7290-182-6.

VELEMÍNSKÝ, M. Vybrané kapitoly z pediatrie. České Budějovice : JU, ZSF, 2005. ISBN 80-7040-813-8

Requirements to the exam - Czech
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2012)

Předpokladem pro udělení zápočtu je úspěšné absolvování písemného zápočtového testu (65 %). Pokud student neuspěje v první testu, bude vypsán pouze jeden opravný termín (úspěšnost 75 %).

Syllabus -
Last update: TLARILO/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2012)

1. Musculosceletar systém - ossa, muscles, articulations.

2. Anatomical specific of children.

3. Somatype.

4. Aerobic and anaerobic training.

5. Physiological aspects of physical activities.

6. Alimentation and fluid intake.

7. Thermoregulation.

8. Fatigue and efficiency.

9. Energy and nutrition.

10. Regeneration.

11. Regeneration means.

132 Sports and physical activies in the relationship between health and duality of live.

13. The importance of systematic and timely development of physical abilities in the life of an individual.

14. The motivation to physical activities and physical activities.

15. Health aspects of physical activities in different age groups.

16. The componentes of right exercise regimen with the prevent health disorders, reduced risk of disease (cardiovascular disease, metabolic disease etc.).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html