SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Developing mathematical literacy - OB7310212
Title: Rozvíjení matematické gramotnosti
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Michaela Kaslová
Is interchangeable with: OKB7310212
Annotation -
Last update: STEHLIKO (29.10.2019)
The first goal of the course is to encourage the students' autonomous thinking, increase their intellectual self-esteem and remove concerns about mathematics. The second goal is to let hem see what constitutes the essence of mathematics, or mathematical thinking and communication, respectively.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (26.01.2017)

Kaslová, M. Předmatematické činnosti. RAABE : Praha, 2015.

Kaslová, M. Transformace In. E. Fuchs a kol. (eds.) Rozvíjení předmatematické gramotnosti u dětí předškolního věku. JČMF : Praha, 2015

Kaslová M. Prelogické myšlení dtto

Kaslová M. Polytechnická výchova a předmatematická gramotnost - Mozaiky a cesta k míře

Kaslová, M. Celek a jeho části. CCP: Pardubice, 2015.

Kaslová, M. Polytechnická výchova a předmatematická gramotnost - práce se stavebnicí

Kaslová, M. Orientace v čase. In M. Uhlířová (Ed.) EME 2016. UPOL : Olomouc, 2016.

KAslová, M. & Hiťhová, D. Počitadlo. In N. Vondrová (ed.)  2 dny s didaktikou matematiky 2016. UK PEDF : Praha, 2016

Kaslová, M. KOmbinatorické aktivity v (pre)geometrii. In J. Kopáčová a kol. (Eds.) Studia scientifica FP UCR 4/2016 XV. UCR: Ružomberok, 2016.

Opava Matematika kolem nás. Albatros : Praha.

časopis Pastelka /moje pastelka od 1991 - 2005

Těšíme se do školy. Albatros : Praha (pozn. nikoli Kladno)

5x Filip

Petr a Hanka jdou do školy

Kaslová, M. Číslo I, II, RAABE

Kaslová, M. Třídění I, II, RAABE

Kaslová, M. Uspořádání I, II, RAABE

Kaslová, M. Problémové dítě a číslo RAABE

Kaslová, M. Čislo nejen v matematice RAABE

Kaslová, M. Vyjadřování kvantity u dětí 5-7 letých In MATEMATICA 3, UJOP: Olomouc 2009

Kaslová, M. Prvky kombinatoriky na 1.st. ZŠ

Kaslová, M. a kol. Sbírka úloh pro 2. a 3.r. ZŠ SPN: Praha (kapitoly: Porovnávání, Slovní úlohy)

Pracovní listy na místě

Učebnice matematiky pro 1. ročník

 

zahraniční literatura bude specifikována dle jazykových schopností studentů (německá, polská, francouzská, italská)

sborníky: Ani jeden matematický talent nazmar, Dva dny s didaktikou matematiky, Matematica - Olomouc

články v angličtině včetně článků ve sbornících PME, CIEAEM a SEMT

kurz je podoorován systémem moodle

 

Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (26.01.2017)

Přednáška prolínající se (podle povahy probíraného tématu) s dílnou a s diskusí (na úrovni semináře UK) vycházející z přednášky s propojením na český jazyk, vývojovou akognitivní psychologii, speciální pedagogiku, aleternativní pedagogické směry a na výchovy (tělesná, hudební a výtvarná pro mateřské školy).

V rámci inovací stavíme na konektivních didaktických strukturách.  Aktivity budou provázána s RVP a modely ŠVP.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (26.01.2017)

66 % prezence (aspoň jedna ze dvou řízených návštěv tohoto kurzu v matřské škole)

100 % domácí příprava

aktivita v semináři na 80 % bodů (základy logiky, role čísla, rozlišení metod řešení v konkrétních činnostech)

zvládnutí základů matematiky, na kterých staví příprava na školní matematiku

zvládnutí zásobníku aktivit, v rámci kterých je dítě pro danou oblast (viz výše) postupně rozvíjeno

 

 Po splnění těchto podmínek  se lze přihlásit ke ZK: otázky se vztahují k domácí práci vzhledem k jednotlivým tématům viz obsah kurzu . U ZK student  u daných otázek prokláže pochopení problematiky v rámci rozboru vlastní práce.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (18.09.2019)

Koncepce předmatematické a matematické gramotnosti

Pojmotvorný proces se zaměřením na vybrané pojmy (přirozené číslo, vybraný geometrický útvar); od jednotlivých modelů k pochopení reprezentace a k abstrakci.

Pojem kvantita (neurčitá/určitá).

Grafický znak/matematický symbol a jeho role v písemné komunikaci.

Metody řešení (třídění - úplné/redukované - využití, význam; strom třídění/řešení; ostré lineární uspořádání úplné/reukované - orientace v OLU souboru; přiřazování - 3 typy; porovnávání - přirozené, základní, poměřování, rozdílem, podílem; ....), 

Od pokusu - omylu k hledání systému - experimentování - práce s možností, start kombinatorického myšlení, míra pravděpodobnosti.

Kontext a jeho význam pro nástup matematického myšlení.

Základy logického myšlení - od uvažování k usuzování, pravdivost - hledání, dokazování; meze zobecňování; rozdíl - domněnka/odhad a tvrzení.

Role jayzka, úplná informace, přesnost vyjadřování a přesnost představ.

Rozdíl mezi: tvar a geometrický útvar/diskuse k používanému "geometrický tvar".

Celek a jeho části (relativita; kompozice/dekompozice).

Transformace velikostní, polohové a další.

Prvky topologie.

Základy míry GÚ, podstata měření.

Vývoj stavby. Čas jako čtvrtá dimenze.

Prostorová/rovinná paměť dynamická/statická.

Prostorová orientace dynamická/statická, slovní zásoba jaké nástroj k zvědomování.
Prostorová představivost.

 

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html