SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Preschool Music Education I - OB7308242
Title: Didaktika předškolní HV I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2015
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Annotation -
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2008)
Development of musical abilities from the ontogenetic point of view. Methodology of singing abilities development.
Aim of the course - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem předmětu  je pochopit hudební výchovu  předškolních dětí z teoretického a hlavně z praktického hlediska. Proto obsahovým námětem bude přehledná charakteristika  hudebně psychologických a sociologických základů rozvoje hudebnosti z ontogenetického hlediska. Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Cílem předmětu je zúročit dosavadní poznatky a dovednosti z předcházejících předmětů.

Cílem předmětu  je pochopit hudební výchovu  předškolních dětí z teoretického a hlavně z praktického hlediska. Proto obsahovým námětem bude přehledná charakteristika  hudebně psychologických a sociologických základů rozvoje hudebnosti z ontogenetického hlediska, dále pak poznatky o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby včetně příkladů z díla Česká Orffova škola. Hlavní důraz ve výuce bude položen na metodiku rozvoje pěveckých dovedností. Cílem předmětu je zúročit dosavadní poznatky a dovednosti z předcházejících předmětů.

Literature - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
D`ANDREA, FLORIANA, HLAVÁČKOVÁ, IVANA, KODEJŠKA, MILOŠ Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha , 1998.
TICHÁ,A.: Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005, 1. vydání,s.148,  ISBN:80-7178-916-X.
SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985. 311 stran.
HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče 2004, 1.vydání,s.141, ISBN:80-86695-46-8.
KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5.
SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902662-4-X.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Tóny jara, 1. díl. Hradec Králové:Tandem, 2003, 56 s., ISBN 80-903115-2-0
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. 52 s., ISBN 80-903115-3-9.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-4-7.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hody,hody,doprovody, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s.,  ISBN 80-903115-5-5
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hody,hody,doprovody, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-6-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Podzimní zpívání, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-8-X.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-0-4.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s.,  ISBN 80-903115-1-2.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební nadílka. Nová Paka: FTČ, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902808-0-3.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ, 1998, 2000, 56 s.,  ISBN 80-902808-1-1.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999, 56 s.,  ISBN 80-902662-0-7.
KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76,  ISBN:80-7290-080-3.
KODEJŠKA M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha SPN, 1989. Poznámka: skriptum I.,II.
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.
KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0.
MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.
VISKUPOVÁ,B.Hudebně pohybové hry.  Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.
VISKUPOVÁ B. Hudební pohybová výchova a zpěv. Praha, 1989.
VISKUPOVÁ, BOŽENA.Hudba a pohyb . Praha , 1987.
VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.
HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta,   Praha. ISSN 1210-3683.
MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu .FHV  UMB, Banská Bystrica
ISSN1335- 1605.
ŠIMANOVSKÝ, ZDENĚK ; TICHÁ, ALENA Lidové písničky a hry s nimi . Praha , 1999.
ZEZULA J., JANOVSKÁ O. Hudební výchova v MŠ (metodika). Praha SPN, 1987.

D`ANDREA, FLORIANA, HLAVÁČKOVÁ, IVANA, KODEJŠKA, MILOŠ Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha , 1998.

TICHÁ,A.: Učíme děti zpívat. Praha: Portál 2005, 1. vydání,s.148,  ISBN:80-7178-916-X.

SEDLÁK, F.  Didaktika hudební výchovy na l. st. ZŠ.  Praha : SPN 1985. 311 stran.

HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče 2004, 1.vydání,s.141, ISBN:80-86695-46-8.

KRBAŤA, P. Psychológia hudby nielen pre hudebníkov. Prešov 1994. ISBN 80-967089-4-5.

SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN 1990. ISBN 80-04-20587-9.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902662-4-X.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Tóny jara, 1. díl. Hradec Králové:Tandem, 2003, 56 s., ISBN 80-903115-2-0

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004. 52 s., ISBN 80-903115-3-9.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zpíváme mamince, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-4-7.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hody,hody,doprovody, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s.,  ISBN 80-903115-5-5

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hody,hody,doprovody, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-6-3.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Podzimní zpívání, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2004, 52 s., ISBN 80-903115-8-X.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 1. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s., ISBN 80-903115-0-4.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole- Hudební žerty, 2. díl. Hradec Králové: Tandem, 2003, 52 s.,  ISBN 80-903115-1-2.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební nadílka. Nová Paka: FTČ, 2001, 56 s.,  ISBN 80-902808-0-3.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudební pohádka. Nová Paka: FTČ, 1998, 2000, 56 s.,  ISBN 80-902808-1-1.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999, 56 s.,  ISBN 80-902662-0-7.

KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha : PedF UK 2002, 1. vydání, s.76,  ISBN:80-7290-080-3.

KODEJŠKA M. Hudební výchova dětí předškolního věku. Praha SPN, 1989. Poznámka: skriptum I.,II.

KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál, 1999, 143 s., ISBN 80-7178-306-4.

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000, 135 s., ISBN 80-7178-437-0.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

VISKUPOVÁ,B.Hudebně pohybové hry.  Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.

VISKUPOVÁ B. Hudební pohybová výchova a zpěv. Praha, 1989.

VISKUPOVÁ, BOŽENA.Hudba a pohyb . Praha , 1987.

VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.

HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta,   Praha. ISSN 1210-3683.

MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu .FHV  UMB, Banská Bystrica

ISSN1335- 1605.       

 

ŠIMANOVSKÝ, ZDENĚK ; TICHÁ, ALENA Lidové písničky a hry s nimi . Praha , 1999.

JANEČEK, K.: Hudební formy. 1. vyd. Praha : SNKLHU 1955,s. 491.

ZENKL, L.: ABC hudebních forem. 2. vyd. Praha : Supraphon 1990,s. 256,. ISBN 80-7058-174-3.

 

ZEZULA J., JANOVSKÁ O. Hudební výchova v MŠ (metodika). Praha SPN, 1987.

Teaching methods - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu  13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací  jedné hodiny za týden  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán  na jednotlivé hodiny a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich vlastní vystoupení před skupinou. Na nich předvedou se skupinou motivaci, nácvik písně. Ke svému vystoupení využijí kvalitně vypracované přípravy. Hodnocení jejich práce pak bude předmětem rozhovoru učitele se skupinou (pozitiva a negativa, podněty v dané oblasti). Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží  na počátku semestru metodické náměty pro vystoupení. Protože studenti mají prohloubenou hudební výchovu, budou úkoly pojaty náročněji než je tomu u studentů s jinou specializací.

V plánovaném rozsahu  13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací  jedné hodiny za týden  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán  na jednotlivé hodiny a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich vlastní vystoupení před skupinou. Na nich předvedou se skupinou motivaci, nácvik písně. Ke svému vystoupení využijí kvalitně vypracované přípravy. Hodnocení jejich práce pak bude předmětem rozhovoru učitele se skupinou (pozitiva a negativa, podněty v dané oblasti). Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží  na počátku semestru metodické náměty pro vystoupení.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
zápočet

Seminární práce na konci semestru, zápočet

Syllabus - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Obsahem výuky budou průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). K zápočtu  studenti napíší didaktické přípravy 3 lidových a 2 umělých písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní v praxi. Studentům bude rovněž předložen seznam  pěvecké literatury pro předškolní děti, který bude sloužit jako podnět pro jejich  budoucí pedagogickou praxi.

Obsahem výuky budou průpravná a přípravná hlasová cvičení a metodické postupy v práci s písní (ozvěna, štafeta, ztracená melodie písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, hra na dirigenta aj.). Pozornost bude věnována i zastoupení různých hudebních forem, které se  mohou uplatnit v hudebně didaktické práci v předškolní hudební výchově (včetně vazby na poslech hudby).

K zápočtu  studenti napíší didaktické přípravy 3 lidových a 2 umělých písní. Vystoupí s některými z nich před seminární skupinou. Domyslí uplatnění zvolených písní  a hudebních forem v praxi. Studentům bude rovněž předložen seznam  pěvecké literatury pro předškolní děti, který bude sloužit jako podnět pro jejich  budoucí pedagogickou praxi. Budou seznámeni s hudebními formami, které je možné uplatňovat v práci s předškolními dětmi.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html