SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Playing the Piano III - OB7308240
Title: Hra na klavír III
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2015
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Annotation -
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.04.2008)
Practising performance pieces for children. Applying harmony in the accompaniment of songs for kindergartens, stylization of the accompaniment of songs in major and minor keys.
Aim of the course - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

Cílem discipliny Hra na klavír a improvizace doprovodů II je pokračovat ve výcviku hry doprovodů lidových písní v hlavních durových tóninách a naučit studenty jednu cyklickou přednesovou skladbu (Perniková chaloupka od Erno Košťála), která je vhodná pro pedagogické využití u dětí v předškolním věku.

Literature - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.

DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN:80-968600-3-8.

DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.

KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.

K O Š Ť Á L, E. Perníková chaloupka (materiál ke stáhnutí pro pedagogické účely na webu).

Teaching methods - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

V plánovaném rozsahu přímého vyučování v kombinované formě studia budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou v nepřímé formě vzdělávání zadávány domácí práce v oblastech studia samostudia klavírní hry. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou zaznamenány v programu C (pokročilá zkušenost). Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (07.09.2011)

zápočet

Syllabus - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

V rámci přednesových skladeb pro děti předškolního věku a mladšího školního věku se studenti naučí tyto skladby:

Vaňhal,J.K.: Allegretto, Píseň pro Elišku, Bach,J.S.: Menuet, Smetana, B.: Ukolébavka

V rámci praktické harmonie u klavíru studenti prokážou:

A) Dovednost  zahrát  a  zazpívat  vokálně průpravná  a přípravná cvičení    v   durové     tónině   v    

     chromatické   modulaci  (C,Des,D,Es,F,Ges,G,As,A,B,H,C dur).
                                                          
B) zahrát a zazpívat mollové písně ze  skript, III.  díl v daných tóninách Ej, padá, padá rosička, A já 

     mám  křepelinku se stylizovaným  doprovodem.

                                                     
C) Dovednost  zahrát  levou rukou základní harmonickou kadenci

   Akordů (T,S,D) v těchto určených tóninách: a,c,d moll.
                                                             
D) Zahrát harmonické mollové stupnice a,c,d moll a doprovodit  každý stupeň jedním nebo  dvěma  

     akordy  z  harmonické kadenc  (T,S,D).

                                                         
E) Ze zpěvníku pro mateřskou školu Malým zpěváčkům nacvičit podle stanoveného záznamu se

     zpěvem tyto písně: Cib, cib,  cibulenka (s.15), Vláček (s.18),Pod naším okýnkem (s.28), Stojí vrba 

      košatá (s.63), Štědrej večer nastal (s.66),Vdávala se myška (s.77), Nestarej  se, ženo má (s.99),

      Lítala si laštovička (s. 128).                         


F) V  levé ruce umět vytvořit  kromě základních akordů harmonické kadence  (T,S,D),  též  akordy 

     mimotonální  ke  II.  stupni  a k dominantě  a akordy  postavené  na  vedlejších stupních  tóniny 

     tónině  C dur.  Zvládnout uplatnění  těchto akordů  v praxi na 20 písních ze skript Miloše Kodejšky

     v C dur.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html