SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Logopedic Prevention - OB7218310
Title: Logopedická prevence
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPB01S132A
Explanation: vytvořila KROPACKO@PEDF.CUNI.CZ, 31.07.2008 12:44:03v ZS 9/10 jeeště nejsou studenti
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Is interchangeable with: O07218106
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (11.09.2017)

 

ALLEN, E. K. –  MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte. Od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002.

BARTOŇOVÁ, M.; BYTEŠNÍKOVÁ, I.; VÍTKOVÁ, M. et al. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012.

BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, 2007.

BYTEŠNÍKOVÁ, I. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006.

KLENKOVÁ, J.; BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012.

KLENKOVÁ, J.; KOLBÁBKOVÁ, J. Diagnostika předškoláka. Brno: MC nakladatelství, 2005.

KUTÁLKOVÁ, D. Budu správně mluvit. Chodíme na logopedii. Praha: Grada, 2011.

KUTÁLKOVÁ, D. Průvodce vývojem dětské řeči. Logopedická prevence.  Praha: Galén, 2009.

LIPNICKÁ, M. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál, 2013.

 

Publikace zaměřené na rozvoj komunikačních a řečových dovedností a dalších dílčích dovedností dětí předškolního věku, relevantní časopisecké články.

Další literatura bude zadána v průběhu kurzu. 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (11.09.2017)

 

Tematické okruhy:

 

Úvod do logopedie. Organizace logopedické intervence v ČR.

Základní pojmy – komunikace a její formy, řeč, jazyk, narušená komunikační schopnost.

Základní pojmy z lingvistiky a fonetiky – samohlásky, souhlásky, artikulační okrsky, slabika, melodie, tempo.

Fyziologické předpoklady řeči – dýchání, tvorba hlasu, artikulace (artikulační ústrojí), sluchový orgán, centrální nervová soustava.

Ontogeneze řeči – chronologické hledisko (prenatální, preverbální, verbální etapa), lingvistické hledisko (jazykové roviny), receptivní a expresivní složka řeči. Podmínky optimálního vývoje řeči u dětí předškolního věku.

Vývoj dětské řeči ve vztahu k dalším dílčím oblastem – řeč a motorika, řeč a smysly (sluch, zrak), řeč a lateralita, řeč a myšlení, řeč a paměť.

Logopedická prevence v předškolním věku. Péče o správný řečový vývoj dítěte v předškolním věku (podmínky pro správný vývoj, podpora rozvoje řeči, zásady podpory komunikace, role učitelky / učitele MŠ v rozvoji řečových a komunikačních dovedností dětí předškolního věku). Náměty pro praxi. 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (11.09.2017)

 

Aktivní práce v semináři (účast minimálně 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, prezentace zadaného tématu, seminární práce na zadané téma. Zápočtový test (úspěšnost 75 %).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html