|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (19.05.2019)
|
|
||
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)
Cílem kurzu je získání informací o možnostech pedagogicko-psychologické-intervence v předškolním věku, a to jak z hlediska praxe v mateřských školách (intervence učitelky), tak intervence a terapie ve školských poradenských zařízeních a klinických pracovištích. |
|
||
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
• Bogdanowitzová, M. - Swierkozsová, J.: Metoda dobrého startu. Ostrava, Kasimo 1998. • Kirbiová, A.: Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha, Portál 2000. • Matějček: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. • Matějček: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992 • Matějček: Rodiče a děti. Praha, Avicenum 1986 • Langmeier - Matějček: Psychická deprivace v dětství. Praha, Avicenum 1974. • Riefová, S.: Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. • Říčan a kol.: Dětská klinická psychologie. Praha, Avicenum 1991 (a další vydání) • Sindelarová, B.: Předcházíme poruchám učení. Praha, Portál 1995. • Svobodová, Z. - Kolátorová, H : Hrajeme si s předškoláky. Pracovní listy pro rozvíjení grafomotoriky, myšlení, matematických představ, zrakového vnímání, koncentrace. Praha, PPPP s.r.o. 1995. • Svancarová, D. - Kucharská, A.: Test rizika poruch čtení a psaní u nastupujících školáků. Praha, Scientia 2001. • Vojtík, V. - Machová, J. - Břicháček, V.: Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha, SPN 1990. • Třesohlavá, Z. - Černá, M. - Kňourková, M.: Dříve než půjde do školy. Praha, Avicenum 1990. |
|
||
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)
Studenti zpracovávají seminární práci v rozsahu 8 stran, s bibliografickými odkazy, dle zadaných kritérií: 1. Teoretická práce: možnosti podněcování vývoje předškolního dítěte v té které oblasti (např. řeč, grafomotorika, pozornost aj.) 2. Vypracování intervenčního programu - na základě literárních pramenů, případně doplněno vlastními zkušenostmi a podněty učitelek MŠ 3. Analýza dostupných intervenčních programů (shromáždění informací o programech a jejich srovnání) 4. Kazuistika žáka, u kterého byla realizována podpora vývoje v té které oblasti 5. Překladová práce - intervenční program pro stimulaci vývoje Předmět je ukončen atestem - písemný test. Docházka: max. 3 absence. |
|
||
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2011)
Psychologická a pedagogická terapie a intervence (pojem, předmět a cíl) v dětském věku, navazující na preventivní a diagnostické aktivity, specifika v předškolním věku. Vývojové problemy v předškolním věku, vedoucí k pedagogicko-psychologické intervenci a terapii: .
Praxe klinických a poradenských psychologických zařízení, které se na intervenci (pedagogické, speciálně pedagogické, psychologické) u dětí předškolního věku podílejí. Spolupráce mateřských škol s nimi. Principy psychoterapie a užívané konkrétní psychoterapeutické techniky v dětském věku. |
|
||
Last update: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2011)
Předmět navazuje na kurz Pedagogicko-psychologická diagnostika, který byl realizován ve 2. ročníku. |