SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Building and Designing Multimedia Applications - OB2319611
Title: Tvorba a design multimediálních aplikací
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBI2I118A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Pre-requisite : OB2319514
Annotation -
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (03.12.2014)
The course is focused on understanding the conceptual, functional and aesthetic aspects of multimedia applications in the context of modern trends in multimedia and information technology (web technologies, spatial imaging, augmented and virtual reality, etc.), the use of technology in obtaining digitalization video and audio data and processing digital video and audio data. Moreover, the course focuses on the functional characteristics of selected software tools for working with multimedia applications and the development of augmented reality applications, working with editing systems, performing the necessary modifications of digitized video and audio within the creation of multimedia applications.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (03.12.2014)
  • CALVERLEY, G., CHILDS, M., SCHNIEDERS, L. Video for education. Lulu.com, 2008.
  • BERÁNEK, P. Digitální video v praxi. Praha : Unis publishing. 2001.
  • ČADA, O. Digitální video krok za krokem. Praha : Grada Publishing, 2002.
  • FINNEY, A., ENGLAND, E. Managing Multimedia: Project Management for Interactive Media. Boston : Addison-Wesley, 2002.
  • GRACE, R. Hudba a zvuk na počítači. Praha : Grada Publishing, 1998.
  • HAMLIN, J. S. Grafika a animace. Brno : Unis Publishing, 2000.
  • CHAPMAN, N., CHAPMAN, J. Digital Multimedia. Boston : Addison-Wesley, 2001.
  • JUŘICA, J. Video na počítači. Praha : Computer Press, 2002.
  • KALBAG, A. Počítačová grafika a animace. Bratislava : Príroda, 2001.
  • KOHOUTKOVA, J. Hypermedia Interfaces to Relational Data Structures. Amsterdam : Universiteit van Amsterdam, 2003.a
  • PECINOVSKÝ, J. Upravujeme digitální video. Praha : Grada Publishing, 2002.
  • RAMBOUSEK, V. a kol. Technické výukové prostředky. Praha : SPN, 1989.
  • SUTCLIFFE, A. Multimedia and virtual reality: designing usable multisensory user interfaces. Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum, 2003.
  • MADDEN, L. Professional Augmented Reality Browsers for Smartphones: Programming for junaio, Layar and Wikitude (Wrox Programmer to Programmer). United Kingdom: John Wiley & Sons, 2011. ISBN 978-1119992813.
  • KENT, J. The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality. Tebbo, 2011. ISBN 978-1743040942.
  • Server o digitálním příjmu a vysílání http://www.digitaltv.cz/
  • Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií http://3dgrafika.cz/
  • Server o problematice digitální techniky http://www.jukon.cz/
  • Server o problematice digitální televize http://www.digitaltelevision.com/
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (03.12.2014)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu

  • Aktivní práce v seminářích, průběžné plnění úkolů
  • Semestrální práce dle zadání odevzdaná do daného termínu
  • Skupinová práce v semestru na dané téma
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D. (03.12.2014)

ZÁKLADNÍ POJMY

  • Multimédia
  • Jednotlivé multimediální složky
  • Grafické prvky, zvuky, video, prvky rozšířené reality

DRUHY A VLASTNOSTI MULTIMEDIÍ A JEJICH UPLATNĚNÍ

  • Zdroje multimediálních dat
  • Formáty a jejich specifikace
  • Uplatnění multimédií v praxi

HARDWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ

  • Jednotlivé snímací prvky, kamery, rozlišovací schopnost, digitální foto
  • Grafické karty a grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry
  • Monitory, projektory, zobrazovací prvky pro rozšířenou realitu

PRÁCE SE ZVUKEM A VIDEEM NA POČÍTAČI

  • Editory a střižny, nelineární střih videa - vlastní seznámení se software
  • Komprese dat
  • Základy práce s kamerou + ostatní zdroje

PROGRAMY PRO TVORBU MULTIMEDIÍ

  • Zvukové editory
  • Práce s několika typy střižen
  • Charakteristika specializovaných programů pro animaci, vytváření virtuálních scén (3D grafika)
  • Programové vybavení pro vývoj aplikací rozšířené reality

MULTIMEDIÁLNÍ APLIKACE

  • Užití ve výchově a vzdělávání
  • Základní postupy a pracovní návyky při přípravě a realizaci multimediálních projektů
  • Konečná úprava, adjustace a distribuce

APLIKACE ROZŠÍŘENÉ REALITY

  • Možnosti rozšířené reality ve vzdělávání, formy rozšířené reality ve výukových aplikacích
  • Specifika tvorby aplikací rozšířené reality
  • Implementace 3D grafiky
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html