SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Specific Learning Disabilities - OB2318335
Title: Sppg znevýhod. člověka se SPU
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2015
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBS1S130A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Pre-requisite : OB2318399
Interchangeability : OB2318108
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)
The course enables students to orientate in the topic of specific learning disorders. Specail emphasis is on specifics of education, specifics of personal development of pupils with SLD and counseling. Students will learn about approaches and interventions supporting pupils with SLD within the framework of multidisciplinary cooperation.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (13.09.2017)
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0645-3.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody reedukace specifických poruch učení – dyslexie. Praha: D + H, ISBN 978-80-903869-7-6
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol (i pro SŠ). Praha: D + H, ISBN 978-80-903579-7-6
JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: GradaPublishing, a.s., 2011, ISBN 978-80-247-3030-1
MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie - specifické poruchy učení. 3.vyd. Praha : Jinočany H&H. ISBN 80-85787-27-X.
NOVÁK, J. (2004) Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 80-7311-029-6.
 POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-817-3
POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-931-6
Sindelarova, B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál, 2013, ISBN 978-80-262-0405-3
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných



Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (17.10.2017)

Etiologie specifických poruch učení

Deficity dílčích funkcí (zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorová orientace, intermodalita, serialita)

Dyslexie - diagnostika, reedukace

Dysgrafie - diagnostika, reedukace

Dysortografie - diagnostika, reedukace

Dyskalkulie - diagnostika, reedukace

Specifické poruchy chování - ADHD, ADD - diagnostika a intervence (Funkční analýza chování aj.)

Individuální vzdělávací plán pro žáky s SPU (vhodná opatření)

Nespecifické obtíže spojené s osvojováním školních dovedností

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. (31.10.2019)

Creating a reeducational aid

Elaboration of tasks assigned in the exercises

Written draft recommendation for re-education and supportive measures in the education of pupils with selected SPU based on case reports.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html