SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education – Individuals with Speech and Language Disorders II - OB2318317
Title: Sppg znevýhod. člověka s ŘP II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Pre-requisite : OB2318307, OB2318314
Interchangeability : OB2318114
Is interchangeable with: OB2318114
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)
The student will be acquainted with all kinds of communication disability (developmental and acquired). The following categories of communication disability will be approached: developmental dysphasia (specific language impairment), dyslalia, dysarthria, stuttering, tumultus sermonis, mutism, palatolalia, voice disorders. The concept of symptomatic speech disorders will be explained. Students will be acquainted with acquired neurogenic speech and language disorders in adulthood, namely aphasia and dysarthria. For each type of disorder gains knowledge about etiology, symptomatology, classification, a brief overview of the possibilities of diagnostic process and therapy. Case studies of children and adults with all kinds of communication disability will be presented.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (05.09.2021)

Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace, kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly.

Literature -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (30.10.2019)

DVOŘÁK, Josef (2001) : Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica.

FROSTOVÁ, Jana (2010): Péče o hlasovou kondici učitelů. Brno: MU ve spolupráci s MSD KLENKOVÁ, Jiřina, BOČKOVÁ, Barbora, BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (2012): Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido.

KLENKOVÁ, Jiřina (2006): Logopedie. Praha: Grada.

KRAHULCOVÁ, Beáta (2013): Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA.

LECHTA, Viktor (2010): Koktavost: integrativní přístup. 2. rozšiř. a přeprac. Vyd. Praha: Portál.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (13.06.2018)

Problematika  patologie v oblasti  řeči, jazyka, komunikace ve všech věkových kategoriích. U všech druhů narušení a poruch je prezentována terminologie, výskyt, etiologie, symptomatologie, klasifikace, seznámení s možností diagnostiky a terapie. 
Jsou přiblížena jednotlivá témata:  vývoj řeči a jeho poruchy, opožděný vývoj řeči a specificky narušený vývoj, dyslalie, vývojové dysartrie, dyspraxie, fonologické vývojové poruchy, poruchy zvuku řeči a poruchy u vrozených vývojových vad v orofaciální oblasti, poruchy plynulosti a tempa řeči, mutismus, symptomatické poruchy řeči u osob mentálně a tělesně postižených, získané neurogenní poruchy v dospělosti – afázii a dysartrii, poruchy polykání.

 

Course completion requirements -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (05.09.2021)

•    written exam - at least 80 % of correct answers are required to fulfill the conditions

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html