SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Education - Individuals with Specific Learning Disabilities II - OB2318118
Title: Sppg znevýhod. člověka se SPU II.
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D.
Pre-requisite : OB2318108, OB2318220
Annotation -
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
History of specific learning disabilities, development of knowledge, research and neuropsychology in the Czech republic and abroad. Etiology, classification. Clinical description of individual disorders. Assessment of specific learning disabilities from the point of view of special educator in educational-psychological counseling centre and from the teacher's point of view - perception cognitive functions, motor functions, didactic tests and examinations. Screening of specific learning disabilities. Reeducation of dyslexia, methods and forms of work, aids and publications suitable for working with children with specific learning disabilities. Reeducation of problems with writing and spelling and counting. Teaching foreign languages children with specific learning disabilities. Methods of teaching reading and writing. Specific features of working with children on primary and lower secondary level of basic schools. Legislation connected with specific learning disabilities. Cooperation with parents. Counselling.
Literature - Czech
Last update: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2010)

Základní literatura:

HÁJKOVÁ,V.,STRNADOVÁ,I.Inkluzivní vzdělávání.Praha:Grada Publishing,a.s.2010, ISBN 978-80-247-3070-7

MICHALOVÁ, Z. (2007) Sondy do problematiky specifických poruch učení. Havlíčkův Brod : Tobiáš. ISBN 80-7311-075-X.

ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál. ISBN 80-7178-800-7.

Doplňující literatura:

BARTOŇOVÁ, M. (2007) Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV. Brno : Paido. 978-80-7315-162-1.

BLAŽKOVÁ, R., MATOUŠKOVÁ, K., VAŇUROVÁ, M., BLAŽEK, M. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido 2000. ISBN 80-85931-89-3.HURTOVÁ, D., STRNADOVÁ, I., ŠIGUTOVÁ, M. Anglický NÁPADníček. (in English: Book of Ideas for Teaching English to Pupils with Dyslexia). Printed in Spain : Oxford University Press, 2006. ISBN 0-19-480700-2.

JUCOVIČOVÁ, D. et al. (2009) Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Nakladatelství D + H. ISBN 978-80-87295-00-7.

LEBEER, J. (2006) Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha : Portál. ISBN 80-7367-103-4.

NOVÁK, J. (2004) Dyskalkulie. Havlíčkův Brod : Tobiáš. ISBN 80-7311-029-6.

SIMON, H. (2006) Dyskalkulie. Praha : Portál. ISBN 80-7367-104-2.

ZELINKOVÁ, O. (2005) Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Praha : Tobiáš. ISBN 80-7311-022-9.

Requirements to the exam - Czech
Last update: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2010)

Podmínky ke splnění kurzu:

  • vypracování reflexe na zadané téma (část studentů zpracuje reflexi filmu o SPU "Školou bez překážek", část studentů zpracuje reflexi na jednu z publikací Žáčkové a Jucovičové (možné tituly "Smyslové vnímání", "Dyslexie", "Dysgrafie" - více informací o bružurkách autorek naleznete na webových stránkách http://www.dh.wz.cz/). Datum odevzdání 12.10.2010.
  • vypracování IVP pro vybraného žáka s SPU na základě poradenské zprávy. Datum odevzdání 2.11.2010.
  • tvorba reedukační pomůcky/materiálů (ve skupinách). Datum odevzdání 21.12.2010.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html