SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Basic of Special Education - OB2317129
Title: Základy speciální pedagogiky
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2015
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/0, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Marie Linková, Ph.D.
Pre-requisite : OB2317112, OB2317117
Annotation -
Last update: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2016)
The subject provides psychosocial and pedagogical characteristics of children with various levels of disability. It clarifies the issue of integration and gives overview of schools a facilities intended for the education of individuals with special education needs.
Aim of the course -
Last update: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2012)

Předmět má za úkol seznámit posluchače se základy speciální pedagogiky jako vědní disciplíny, s aktuálními problémy výchovy a vzdělávání žáků  se  zdravotním  postižením  a  s integračními, humanizačními a  demokratizačními trendy  ve výchově a  vzdělávání  dětí,  mládeže  a  dospělých  s jednotlivými druhy postižení.

Literature - Czech
Last update: LINKOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)

AUGER, M, T., BOUCHARLAT, CH. Učitel a problémový žák. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7148-907-0

FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha : Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0

LECHTA, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7

POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-570-9

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D. (27.01.2018)

 

absolvování zápočtového testu (min. 70%)

Syllabus -
Last update: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (18.01.2016)

1. Special education, the content of subject, the objectives, specialization, new trends. Special education methods. The types of the health handicaps.

2. Special schools. The types of the special school institutions.

3. The integration of the pupils with health handicaps in the regular education.

4. What is and what isn´t the segregation?

5. The new legislation and the education of health handicapped peoples.

6. The pedagogical, psychological and social problems of the children, the youngs and the adults with mental retardation. The classification of the mental retardation, its occurence and its causes.
 
7. The care of the health handicapped children and the youngs in the institutes.
 
8. The education of the pupils with the conduct handicap. The centres of educational care for the children and the youngs.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html