SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Adult education - OB23142038
Title: Vzdělávání dospělých
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/0, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Incompatibility : OB2314038
Pre-requisite : OB23142001
Interchangeability : OB2314038
Annotation -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)
The subject offers orientation in the basic content and theoretical delimitation of adult education, introduces the basis for understanding of lecturers and participants of education. It deals with the analysis of practical experience with various teaching forms and methods in adult education.
Aim of the course -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)

Students demonstrate knowledge of the context of adult education in the Czech Republic. They prove their understanding of the specific characteristics of participants and trainers of adult education, acquire selected methods of adult education.

Descriptors - Czech
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (14.09.2021)
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut, doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Seminární práce 12 hodin, příprava na zkoušku a zkouška 12 hodin.
Literature -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)

Beneš, M. (2014). Andragogika (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.

Bertl, I. (2018). Aktuální témata teorie a praxe vzdělávání dospělých a seniorů (2. doplněné a rozšířené vydání). Praha: Česká andragogická společnost.

Dvořáková, M., & Šerák, M. (2016). Andragogika a vzdělávání dospělých: vybrané kapitoly. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy.

Lektor dalšího vzdělávání [Online]. (2006). Retrieved from https://www.narodnikvalifikace.cz/kvalifikace-581-Lektor_dalsiho_vzdelavani

Malach, J., & Chmura, M. (Eds.). (2014). Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.

Novotný, P. (2009). Učení pro pracoviště: prostor pro uplatnění konceptu workplace learning v českém prostředí. Brno: Masarykova univerzita.

Plamínek, J. (2014). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele (2., rozš. vyd). Praha: Grada.

Průcha, J. (2014). Andragogický výzkum. Praha: Grada.

Půbalová, B. (Ed.). (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Praha: Český statistický úřad.

Veteška, J. (2017). Úvod do teorie vzdělávání dospělých a andragogiky. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem.

Syllabus -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)

    Adult education, basic terms and definitions, andragogy, lifelong learning. Formal, non-formal and informal education. Professional base and andragogical research.
    Maturity and different approaches to its definition. Specific forms of adult education realized in different periods of life. Linking initial and further education.
    Types and areas of further education (civic, leisure, professional). Adult education institutions such as private organizations, businesses, schools, NGOs.
    Instructor of further education, personality requirements, competence, qualification standard.
    Participant of adult education, its educational needs and motivation, diagnostics of approaches to learning. Typology of problem participants and communication with them.
    Pedagogical-psychological bases and specifics of adult education.
    Specific methods of adult education, didactic principles. Adult games.
    Internet resources in adult education, MOOC, online courses, benefits and limits analysis.
    Model situations in adult education, their reflection and analysis.
    Reflection of practical experience with adult education (excursion or own experience), presentation at seminar.

Course completion requirements -
Last update: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. (31.10.2019)

Continuous fulfillment of tasks in e-learning
     presentation of practical experience reflection
     analysis of scientific paper
     attendance min. 70%

All assignments will be specified at the seminar and in LMS Moodle

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html