SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Social Pedagogy II - OB23142014
Title: Sociální pedagogika II
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ivo Syřiště, Ph.D.
Incompatibility : OB2314014
Pre-requisite : OB23142011
Interchangeability : OB2314014
Is interchangeable with: OKB2314502
Annotation -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)
The course deepens students' orientation in the field of social pedagogy. Generally defined problems applied to the level of specific educational situations and in relation to specific groups of people. It develops a wide variety of methods of social and educational activities and shows the possibility of their use within the social network. Seminars are focused on the acquisition of social skills needed for the future conduct of students in practice. Personality development of children and adolescents in relation to different types of social environment.
Aim of the course -
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)

The goal is to gain deeper knowledge of social education, given its historical and philosophical moorings and at the same time roršířit information about current projects, personal social care and other current information from the field.

Literature -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

DUNOVSKÝ, J., DYTRICH, Z. a MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.
JEDLIČKA, R. a KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001.
KRAUS, B. aj. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
MAREŠ, J. aj. Sociální opora u dětí a dospívajících I. Hradec Králové: Nukleus, 2001.
MATOUŠEK, O. KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.
VODÁČKOVÁ, aj. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002.
WEISS, P. aj. Sexuální zneužívání. Pachatelé a oběti. Praha: Grada, 2000.
HOPF,A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha: UK-PedF, 2001.
ŘEZNÍČEK, M. Systematická prevence sociálních deviací. Praha: Karolinum, 1994.
KOUDELKOVÁ, A. Psychologické otázky delikvence. Praha: Victoria Publishing, 1995.
ČÍRTKOVÁ, L. K problematice zvláštností sociálně patologického vývoje u dívek. In: Diagnóza, prognóza a resocializace skupin mládeže ohrožených sociálně negativním vývojem. Praha: Policejní akademie, 1997.

Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (30.10.2019)

Credit requirements:
active participation in seminars
elaboration of assigned tasks (analysis of specific assigned document of school).
Examination Requirements:
Passing the test (one regular and two resit dates).

Syllabus -
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (07.01.2011)

VIP of social education

Guidelines in social pedagogy in history

Current comparison of approaches and resources of policy analysis of specific project details in the field of social prevention.

Ethical pathological social issues

Moral education

Personality and social development

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html