SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Pre-school Education - OB23142013
Title: Předškolní pedagogika
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Incompatibility : OB2314013
Pre-requisite : OB23142001
Interchangeability : OB2314013
Is interchangeable with: OKB2314501
Annotation -
Last update: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2012)
The course looks at the historical development of the pre-school child´s education, the creation and the system of pre-school pedagogy, the early stages of childcare in institutions. It explains the formation and the current conception of alternative kindergartens. It deals profoundly with the basic elements of the inner systém of pre-school pedagogy (socialising- comunication-interaction, play and learning in the environment of a kindergarten). The current major trends in implementing working programmes in kindergartens are looked at.
Aim of the course -
Last update: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2012)

Complex orientation in development approach education pre-school child, nursery school and concurrently sight pre-school pedagogy.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (09.10.2016)

Gardošová, J., Dujková, L.: Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha, Portál 2003.

HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 978-80-7367-628-5

Havlínová, M. a kol. Kurikulum podpory zdraví.Praha: Portál, 2000.

KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9

Komenský, J.A. Informatorium školy mateřské. Praha: Academia,2007.ISBN978-80-200-1451-1

Koťátková,  S. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-274-1568-1

Lenderová, M., Rýdl, K. Radostné dětství? Praha: Paseka, 2006.

Mertin,V., Gillernová, I. Psychologie pro učitelky pro mateřské školy. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.

Opravilová, E., Gebhartová,V. Jaro, léto, podzim, zima v mateřské škole. 1.- 4.díl. Praha: Portál, 1998.

Opravilová, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada 2016.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT 2016

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (08.09.2017)

Požadavky na zkoušku: znalosti z odborných zdrojů prezentovaných v přednáškách, písemný test a obhajoba seminární práce. Studující má na splnění podmínek zápočtu (zkoušky) celkem tři pokusy, z toho dva opravné.

Syllabus -
Last update: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (04.10.2012)

The first third of the course focuses on the structured introduction to the education of a pre-school child, their status in the family and in institutional care within a historical context. The basic terminology of a pre-school teacher will be defined. The shift will then be toward the theoretical foundations from the creation of kindergartens to the present. The orientation and implementation of education in kindergartens since 1989. An explanation of the personality orientation in pre-school education on targets, organisation, content and work methods and the Framework Educational Programme for Pre-school Education. An explanation of the needs of the child and current trends in education in families, the place of play in the needs and tutoring of the child. Students can select their seminar work from individually discussed spheres, present it and hold discussions with the group. The papers presented will have an influence on the qualification of the examination.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html