course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
A personality shaping brings the answer to the questions of, what is it a personality (ego), how we can imagine it´s structure, how proceeds the process of it´s building-up in the period till the age of 15 and what are the threats jeopardizing the health and stability of the adult ego and psychic. Displays how we can minimize these threats and offers a menu of tools efficient for active personality competencies building. A massive part of the education uses video case studies and interactive discussions. Lectures are suitable for students of all types of study.
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
Předmět odpovídá na otázku, co je osobnost, jaká je její struktura, jak probíhá proces jejího formování v období od narození do ukončení puberty a jakými riziky tento proces může být ohrožen. Snaží se ukázat cestu, jak snížit uvedená rizika a poskytuje posluchačům souhrn nástrojů aktivního budování kompetencí dospělé osobnosti. Výuka probíhá nejen formou výkladu, ale především videoprojekce a rozboru případových studií. Předmět je vhodný pro studenty všech pedagogických oborů.
Aim of the course -
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
The primary aim of the subject is to open the student´s selfreflection and to decrease the threat of the child´s ego deformation. That means, to open the chance for the child to get maximum quality of it´s adult competencies. The secondary aim is to take part in diminishing of the social pathological effects.
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
Primárním cílem předmětu je otevřít sebereflexi posluchače a tím snížit riziko deformace osobnosti dítěte. Tím vytvořit předpoklad, aby dítě získalo co nejkvalitnější kompetence pro svůj dospělý pracovní a rodinný život. Sekundárním cílem předmětu je přispět k redukci sociálně patologických jevů.
Literature - Czech
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2012)
Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.
Pokorná, V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
Praško, J.: Poruchy osobnosti. Praha: Portál, 2003.
Teaching methods -
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
lectures
projections of video case studies
analysis, discussion, conclusions
recomendations of a manual type
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
výklad
promítání video případových studií
analýza, diskuse, závěry
doporučení typu manuálu
Requirements to the exam -
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
80 % presence
examination in the case of more absence
activity and cooperation during discussions
conclusive essay
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
80 % prezence
v případě větší absence přezkoušení
aktivita v rozborech případových studií
závěrečná esej
Syllabus -
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
• - the personality structure,
• - the basic procedure of the personality shaping through emotions and experiences in the childhood,
• - the connection between the ego components and the adult behaviour,
• - the period of the personality shaping - ancors and examples,
• - the period of the primary social adaptation,
• - the period of the values structure crystallization,
• - a phenomenon of the role in the process of the personality shaping,
• - the connection between mistakes in the personality shaping process and psychic and social disorders,
• - the feedback as the basic tool of the personality shaping,
• - the basic scheme of the motivation.
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
• - pojem osobnosti, její struktura
• - základní mechanismus jejího formování prostřednictvím emočně-prožitkových zásahů v dětství,
• - vazba mezi komponenty osobnosti a projevy jejího dospělého chování,
• - perioda vytváření základů osobnosti - kotvy a vzory,
• - perioda prvotní sociální adaptace,
• - perioda krystalizace hodnotových struktur,
• - pojem role v procesu formování osobnosti,
• - souvislost mezi výchovnými chybami a vybranými psychickými a sociálními poruchami,
• - zpětná vazba jako základní nástroj formování osobnosti,
• - motivace postojem a vzorem,
Entry requirements -
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
The student does not need any former special education.
Conditions for his success are ability and willingness to imagine, cooperation and empathy.
Last update: ADAMEK/PEDF.CUNI.CZ (03.01.2011)
Předmět nevyžaduje žádné předchozí odbornější vzdělání.
Předpokladem pro úspěch studenta je představivost, ochota si představovat, aktivní spolupráce a empatie.