SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Special Course I - Philosophy of Humanity - OB2312027
Title: Výběrový kurz I - filosoficko-religionistický- Filosofie člověka
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (49)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Classification: Teaching > Civic Education
Incompatibility : OB2312028, OB2312029
Is incompatible with: OB2312028, OB2312029
Annotation -
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
The aim of the course is to introduce students into the issues of philosophical anthropology, including the fundamental paradigms of philosophical concepts of man (as animal rationale, imago Dei and ego cogito), the questions concerning the universality of man and the analysis of modern man image. Syllabus: 1. The bases of philosophical anthropology. 2. The fundamental metaphysical figures of humanity ? animal rationale, imago Dei, ego cogito. 3.The universality of man in modern philosophical anthropology, the universality of reason, senses, actions and morality. 4. Races and racism as an old-standing problem of philosophical anthropology. 5.Our knowledge of ancient civilisations and the possibility of further understanding. 6.Homo faber in modern philosophical anthropology. 7.Homo ludens. 8.Man as a being capable of smile and laugh (with sense of humour). 9.Ens amans. 10.Normality and lunacy in philosophical reflection. 11.The problem of corporeality and experiencing. 12.The postmodern reflection of man.
Aim of the course - Czech
Last update: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)

Cílem kurzu je úvést studenty do problematiky filosofické antropologie, promýšlet základní existenciály zrození, smrti, svobody, jazyka, myšlení a činnosti.

Literature - Czech
Last update: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)

Pelcová, N.: Vzorce lidství? filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál 2010.
Tresmontant, C.: Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1998.
Freud, S.: Totem a tabu. Vtip. O člověku a kultuře.
Lévi-Strauss, C.: Myšlení přírodních národů, Smutné tropy, Mýtus a význam, Rasa a dějiny.
Foucault, M.: Dějiny šílenství. Praha 1993.
Scheler, M.: Místo člověka v kosmu. Ordo amoris, O studu, Můj filosofický pohled na svět.
Bergson, H.: Smích, Čas a svoboda.
Fink, E.: Hra jako symbol světa. Oáza štěstí.
Levinas, E.: Existence a ten, který existuje.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)

Zápočet získá student za aktivní účast na semináři.

Syllabus - Czech
Last update: PELCOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2012)

·        Mýtické pojetí člověka v postmoderní reflexi

·        Základní metafyzické figury lidství - animal rationale, imago Dei a ego cogito

·        Univerzalita člověka v moderní filosofické antropologii univerzalita rozumu, smyslů, činností, mravnosti

·        Rasy a rasismus jako dávné téma filosofické antropologie

·        Jak známe a můžeme poznat dávné civilizace - strukturalismus a zmizení figury lidství

·        Homo faber v moderní fil. antropologii

·        Homo ludens

·        Člověk je bytost, která se umí smát - má smysl pro humor

·        Ens amans

·        Problém tělesnosti a prožívání

·        Člověk bytost vztahová

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html