SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2014/2015
   Login via CAS
Anthropology (Cultural and Social) - OB2312024
Title: Antropologie (kulturní a sociální)
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010 to 2017
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Capacity: 65 / 67 (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Teacher(s): Mgr. Markéta Dvořáková
Annotation - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (18.06.2018)
Předmět se zabývá vzájemnými vztahy, které pojí člověka a společnost, resp. kulturu v širokém, antropologickém chápání těchto pojmů. Ukazuje, jakých podob nabývají a jakou dynamiku získávají sociální a kulturní vztahy v oblasti příbuzenství, manželství a aliance, genderu a věku, politiky a moci, sociálního vědomí a přímé i mediované komunikace, náboženství a rituálu, etnicity, nacionalismu a globalizace. Učí studující kriticky zkoumat (některými vědci problematizovanou) otázku identity člověka a ve své seminární části napomáhá posílit prezentační, rétorické a dialogické dovednosti potřebné pro pedagogickou praxi. Ačkoli samotná antropologie není explicitně zmíněna v rámcových vzdělávacích programech, přesto jsou v nich její poznatky obsaženy mnohdy implicitně. Předmět se snaží vycházet vstříc právě těmto společenskovědním aspektům středoškolského kurikula.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (18.06.2018)

Cílem předmětu je poskytnout studujícím orientaci v základních pojmech sociální a kulturní antropologie, jejích hlavních podoborech a tématech; umožnit jim, aby nahlédli povahu a hloubku sociokulturní podmíněněnosti v myšlení a jednání jak u sebe, tak u druhých sociálních aktérů; rozvíjet interkulturní vnímavost vůči různým podobám jinakosti, s nimiž se setkáváme v současném globalizujícím se světě, a na názorných příkladech ukázat, jak lze tyto poznatky využívat v pedagogické praxi. Při tom není opomíjena ani problematika mediálních studií, respektive té jejich části, která je relevantní pro budoucí pedagogy a jejich orientaci v tematice mediální gramotnosti.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (12.11.2017)

Základní literatura

·      ERIKSEN, T. H. 2008. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál.

·      MURPHY, R. F. 2006. Úvod do kulturní a sociální antropologie, Praha: SLON.

 

Výběr z doporučené literatury

·      GRAEBER,  D. 2012. Dluh. Prvních 5 000 let. Praha: BizBooks.

·      MAUSS, M. 1999. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha: SLON (Sociologické nakladatelství).

·      McGee, R. – Warms, R. L. 2004. Anthropological Theory: An Introductory History. 3rd ed. Boston, New York, London: McGraw Hill.

·      PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš. Praha: Portál, 2010.

·      SOUKUP, V. 2004. Dějiny antropologie: Encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleontologie, sociální a kulturní antropologie. Praha: Univerzita Karlova. 

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Josef Stracený, CSc. (02.10.2017)

Zkouška z předmětu kulturní a sociální antropologie se sestává ze dvou částí

    Zkouška (tj. celkobvá známka) je udělena na základě

 

1)   znalostního písemného testu. Úspěšné zvládnutí předpokládá jak znalost látky vykládané na přednášce.

      tak znalost základní literatury (Eriksen) - a schopnost kreativně uchopit a zpracovat otázky probírané na Před. i v učebnici

2)  těchto seminárních prací  :

     a) madeilonek významné osobnosti antropologie (kratší ústní interpretace)

     b) prezantacer hlavního tématu (velká prezentace)

     c) písemné otázky k četbě pravidelně odevzdávané na každém semináři

 

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. (07.10.2018)

Tematický plán přednášek

1.  Co je antropologie? Společnost, kultura a jejich podíl na lidství. 

Sociální osoba(Eriksen kap. 4).  

2.    Příbuzenství a původ. Manželství a aliance – terminologický úvod.
Gender a věk. 
Terénní výzkum a jeho interpretace (Eriksen kap. 2).


3.    Náboženství a rituál. Společenské hierarchie.
Politika a moc 
(Eriksen kap. 11).


4.    Politika identity: nacionalismus, menšiny a “my”. Média a sociální vědomí.
Etnicita (Eriksen kap. 17).


5.    Jazyk a způsoby myšlení.
Stručné dějiny antropologie (Eriksen kap. 2).

  

Předpoklady úspěšného absolutoria

·      Docházka a aktivní účast v seminářích – max. 1 absence

·      Zkouška (tj. celková známka) je udělena na základě

1)    znalostního písemného testu: úspěšné zvládnutí předpokládá jak znalost látky vykládané na přednášce, tak znalost základní literatury (Eriksen) a schopnost kreativně uchopit a zpracovat otázky probírané na přednášce i v učebnici; základní literatura nepokryje vše, co zazní na přednášce; přednáška nevyčerpá vše, co je obsahem základní literatury

2)    těchto seminárních prací:

a)    medailonek významné osobnosti antropologie (kratší ústní prezentace)

b)    prezentace hlavního tématu (velká prezentace)

c)    písemné otázky k četbě pravidelně odevzdávané na každém semináři

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html