SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Czech Philosophical Thought - OB2312013
Title: Filozofický kurz A II -
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Věra Jirásková, Ph.D.
doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D.
Classification: Teaching > Civic Education
Interchangeability : OB2312011
Is interchangeable with: OB2312011
Annotation -
Last update: STRACENY/PEDF.CUNI.CZ (03.02.2009)
The course follows the philosophical discourse concerning the substantiation of social, moral and political interpersonal relations realized by means of norms, rules, laws and juridical structure. Besides the explication of crucial categories in the field of philosophy of law, the course covers also the issues of constructivist and evolutionist concept of order, the sources of rules, the relation between morality and law, normative systems of society, and the interpretation of following theses: Ubi societa, ibi ius; Omnis definitio in iure civili periculosa; and Hegel's Whatever is reasonable is true, and whatever is true is reasonable. The aim of the course is to enhance the knowledge of students in the field of social-scientific and civil essentials and to develop the ability of understanding and using descriptively mediated pieces of knowledge (concerning ethics, law, state and civil society) in a wider context.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (26.04.2018)

Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008.

KOHÁK, Erazim a Jakub TRNKA. Hledání české filosofie: soubor studií. Praha: Filosofia, 2012. ISBN 978-80-7007-388-9.

Kohák, Erazim. Domov a dálava: kulturní totožnost a obecné lidství v českém myšlení. 3., nezměn. vyd. Praha: Filosofia, 2013. 422 s. ISBN 978-80-7007-401-5.

Zámečník, Lukáš Hadwiger, ed. Antologie filosofických textů Moravy: filosofie jazyka, mysli a vědy v dějinách Moravy. Brno: Gymnázium Integra, 2012. [167] s. Učíme o Moravě. ISBN 978-80-260-2495-8.

Pelcová, Naděžda, ed. a Hogenová, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě I. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. 332 s.ISBN 978-80-7290-515-7.

Pelcová, Naděžda, ed. a Hogenová, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě II. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 206 s.ISBN 978-80-7290-627-7.

Pelcová, Naděžda, ed. a Hogenová, Anna, ed. Česká vzdělanost v Evropě III. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 282 s. ISBN 978-80-7290-711-3.

Zouhar, J.: Dějiny českého filosofického myšlení do roku 1968. Academicus, Brno 2008.

Patočka, Jan. Česká vzdělanost v Evropě. Praha: Václav Petr, 1939. 37, [I] s. Svazky úvah a studií; č. 6.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (29.01.2018)

Podmínky získání zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích a průběžné plnění zadaných úkolů (např. předběžné seznámení se s textem, vypracování dílčí interpetace problému, její přepracování, orientační splnění elektornického testu, zhlédnutí či poslech audiovizuálního materiálu, exkurze apod.)
  • samostatná četba díla českého myslitele a písemná interpretace vybraného problému, kterým se zvolený autor zabývá (samozřejmě v kontextu intepretovaného textu) - tedy 
  • ústní obhájení písemné intepretace (seminární práce) a prokázání obecného přehledu o dějinách české filosofie (viz povinná literatura: Zouhar.)

Požadavky na seminární práci: Jak je uvedeno výše, seminární práce se sestává z interpretace jednoho problému vyjevujícího se při čtení původní filosofické monografie českého autora. Vypracovaná interpretace musí odpovídat zásadám, k nimž budeme dospívat v semináři. Problém je třeba na samém počátku práce dobře uchopit (výstižně vysvětlit), měl by být vztažen ke kontextu autorova myšlení a doby vzniku textu, interpretace by měla být založana na vhledu studenta do problému, tedy nejen na určitém porozumění interpetovaného textu, ale na porozumění problému v širším kontextu přesahujícím rámec interpretovaného díla. Seminární práce musí být vypracována v souladu s běžnými etickými a formálními požadavky a je třeba, aby obsahovala nejméně jeden sekundární pramen.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html