SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Drama Education - OB2308178
Title: Dramatická výchova
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/2, C [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Attributes: Volitelné předměty PS
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (04.11.2019)
Dramatic education is a method of teaching by direct experience and self-experience while interacting. It is all about gaining life experience by solving issues together. For example, by approaching certain situations not only verbally or by intellect but also by intuition, involving the body and emotions. Dramatic education focuses on relationships, situations, and on improving communication. It is based on children imitating games (games like "playing pretend"), when the participants of the game and everything included in the game (space, objects, sounds) become something or someone other than in reality. They enter into a fictional world where they actively put the finishing touches into the game with their actions. The main method of dramatic education is dramatic play, which is realized in three levels: • Simulation - players play themselves, but in a simulated situation, • Alternation - players take on the role of someone else in a fictitious situation. By their actions, they create just the outlines of a fictional character, as a type, with the emphasis on their function in the storyline. • Characterization - a conscious complex creation of a fictional dramatic character. It demands a certain life experience and a certain degree of mental development.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.04.2018)

Seznámit studenty v teorii i v praxi s principy dramatické hry jako s komplexní formou uchopení skutečnosti rozumem, citem i smysly a s možnostmi jejího využití ve výchovně vzdělávací praxi, při rozvoji osobnosti, sociálních a komunikačních dovedností a jako jedné z  moderních metod výuky.  

 Seznámit je také s možnostmi hudebně - dramatické hry, především s formou krátké dramatizace - zpřítomnění příběhů lidových písniček 

Descriptors - Czech
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (01.10.2020)

Vzhledem k praktické a interaktivní formě práce a s ohledem na počet studentů bude předmět vyučován prezenčně.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.04.2018)

Doporučená literatura

Základní  - tyto dva tituly :

 

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama [1967].

 

Inspirace z dílny lektora

* LIDOVÉ PÍSNIČKY A HRY S NIMI - Z.Šimanovský - Alena Tichá (Portál, 1999) Soubor známých lidových písniček doplněný stručnými návody ke hrám a náměty, jak téma písničky rozvíjet.

* DVD Hry s hudbou pro menší děti – nauková videa (Portál, 2005)

* DVD Hry s hudbou pro starší děti – nauková videa (Portál, 2005)

* HRAJEME SI S PÍSNIČKOU Z.Šimanovský - Alena Tichá (Portál, 2012) Zpěvník obsahuje sto písniček vhodných pro práci s dětmi, v jednoduché notové lince s akordy a návody ke hrám a činnostem. Umožňují dramaticky zpřítomnit postavy a situace z písně, což podporuje zdravé, uvolněné a spontánní klima ve třídě, radost a sebepoznání. Do knihy je vloženo CD  

*HRY POMÁHAJÍ S PROBLÉMY  - Z.Šimanovský - Václav Mertin  (Portál, 1996) Každá kapitola je věnována jednomu problémovému typu chování - dítě uzavřené, vzdorovité, neklidné, neohrabané, úzkostné, nepřizpůsobivé, plaché nebo to, které chodí za školu a lže.(V.Mertin učí na katedře psychologie UK)

* HRY PRO ZVLÁDÁNÍ AGRESIVITY A NEKLIDU - Z.Šimanovský (Portál, 2002) Kniha nabízí hlubší pochopení podstaty problému a jeho zpracování pomocí her. Lze využít při práci s menšími dětmi, jsou zde také dramatické hry a činnosti vhodné pro starší děti. (Lektoroval V. Mertin)  

* HRY PRO ROZVOJ ZDRAVÉ OSOBNOSTI - Z.Šimanovský - Barbara Šimanovská (Portál, 2005) Bohatý zásobník informací, her a metod, které s využitím principu dramatu mohou účinně pomáhat při vývoji zdravé osobnosti.

 

**

Další literatura o dramatické výchově – inspirace, zásobníky her a cvičení

 

( Červeně označené tituly lze objednat na adrese: NIPOS • P.O.Box 12 • Fügnerovo nám. 5 • 120 21 Praha 2 - pí. Paterová 221 507 936 / Zeleně označené v nakladatelství AMU )

 

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008. 28, 16,

BUDÍNSKÁ, Hana. Ať si už mohou naše děti ve své škole hrát!: Tvořivá hra s nejmenšími. Praha: IPOS-ARTAMA, 1992.

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: NIPOS, 2011.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., uprav.vyd. Praha: NIPOS, 2007.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001.

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994.

 

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, kat. vých. dramatiky, 2007.

 

*

 

EVA SVOBODOVÁ a HANA ŠVEJDOVÁ Metody dramatické výchovy v mateřské škole Portál Praha 2011

EVA MACHKOVÁ, Projekty dramatické výchvoy, Portál Praha 2013

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní ped. nakladatelství, 1976.

MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004.

SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA 96,

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama [1967].

FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001.

JOSKOVÁ, Zdena. Dramaturgie a dramatika v divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika, 1999, roč. X, č. 1, s. 1 - 13. ISSN 1211-8001.

MACHKOVÁ, Eva. Drama v anglické škole: komentované citace anglických osnov dramatické výchovy. Praha: ARTAMA (IPOS)-Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1991.

MARTINEC, Václav. Lidské tělo - inspirace a nástroj dramat. projevu. Praha: ÚKVČ, 1975.

MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (19.04.2018)

·        Student je schopen objasnit pojem dramatická výchova a podstatu práce s ní ve škole.

·        Je schopen argumentačně obhájit místo dramatické výchovy v současném vzdělávání

·        Zná stručně vznik a historii DV a některé hlavní postavy z naší i světové scény DV.

·        Chápe vliv dramatické výchovy na vývoj dítěte v různých obdobích jeho života

·        Principy práce s dramatickou hrou je schopen používat a rozvíjet v praxi.

·        Je schopen samostatně naplánovat, vést a vyhodnotit menší dramaticko-výchovný nebo inscenační projekt s dětmi, mládeží, event. i s dospělými. (Konkrétně zná a umí v praxi použít pět kroků dramatizace lidové písně a je schopen krátkou dramatizaci s kolegy prakticky uskutečnit.)

·        Vnímá jako centrální prvek výuky žáka (aktivního účastníka), je schopen zdravě reflektovat sebe jako učitele a také reflektovat fungování procesu výchovy a vzdělávání, na kterém se aktivně podílí.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html